Støbning af entre-gulv i 80'er lejlighed

Hej,

Jeg har købt en lejlighed der er opført i 1981. I entreen (4m2) er der i dag det originale fyrtræsgulv, der lægger på strøer ovenpå betonelementet (hele lejligheden er opført af betonelementer). 

Lejligheden er på første sal og vi har ingen underbo (parkeringsdæk i stuen). 

Vi vil meget gerne have fjernet fyrtræsgulvet, for at lægge klinker i entreen. For at kunne det tænker jeg umiddelbart det mest korrekt er at fjerne alt, lægge et lag isolering (leca?) og derefter et lag beton (7cm).
Er der noget jeg tager fejl af eller skal være opmærksom på? Der er og skal ikke være gulvvarme.

Håber på et par gode inputs!
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor meget plads har du fra overkant nuværende gulv til betonlaget? Umiddelbart vil mit svar være 5 cm beton ovenpå flamingo alt efter resterende tykkelse.

fase
Du vil få mest plads til isolering hvis du laver det følgende opbygning:

EPS Flamingo isolering
25 mm Gulvgips limet i fer/not
Klinker

Selvbygger med stort S. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
@s. Fabrin. Der skal udføres i alt 17cm nyt lag, hvorefter der skal lægges klinker

@Superdiy. Dvs du vil slet ikke støbe?
Det er da med at få max isolering mod det parkeringsdæk som jeg antager er uopvarmet

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
MarcusRS skrev den 28-10-2022 08:46:20

@s. Fabrin. Der skal udføres i alt 17cm nyt lag, hvorefter der skal lægges klinker

@Superdiy. Dvs du vil slet ikke støbe?

 Nej jeg vil slet ikke støbe, de 100 mm ekstra isolering der bliver plads til vil tjene sig ind i løbet af meget kort tid med mindre det er en opvarmet garage du har nedenfor.


Selvbygger med stort S. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det er vel reelt kun 5cm vi vinder ved det (7cm beton vs 2,5cm plade = 5cm). Til gengæld kan jeg se det er noget dyrere, og umiddelbart også svært at få fat i. Jeg synes ikke jeg kan finde nogle byggemarkeder der har det.

Det virker imo noget nemmere at lægge 10cm flamingo efterfulgt af 7cm beton, så kan vi også få det det i den helt rigtige højde. 
Og jeg forestiller mig at det må være meget ustabilt, da betonlaget der er nu jo ikke er 100 jævnt. Bevæger det sig ikke? Eller er der et step jeg mangler?
Vær lige obs på at betondækket i boliger ofte er udlagt til en belastning på 25kN pr. m2, hvilket svarer til 250kg pr. m2. 

Jeg ville også lave det som en let konstruktion, der er flere måder at gøre det på.

Enten ved at tilrette dækket med sand, hvis nødvendigt, og derefter polystyren med bæreevne 250, efterfulgt af dobbelt lag gulvgips.

Alternativt bygger du op med strøer og rockwool, måske de eksisterende strøtårne kan bruges.

Herefter 22mm gulvspån og en enkelt gulvgips limet og skruet på.

Leca bruger man ikke, grundet den ringe isoleringsevne.

Elektronikteknikeren
Tak for gode input. Det giver god mening med sandet som tilretning, men så ryger der alligevel også en del sand på, for gulvet er ret ujævnt. Derudover en hel del ledninger og rør. Nogle steder er vi helt nede på 12cm op til toppen af gulvet. Jeg forestiller mig det bliver en umulig opgave at løse med flamingo. Er det helt skidt at bruge leca eller andet modellerbart isoleringsmateriale?
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også