Slukke cirkulationspumpen på gulvvarme shunt med styring

Hejsa

Jeg har en Grundfos Alpha+, og den snurrer jo bare dag, nat, sommer og vinter, med et forbrug på ca. 30 watt. Huset er med fjernvarme, og varmeveksler. Min styring har en relæ funktion, som kan bruges til at tænde og slukke pumpen. Er det anbefalelsesværdigt at slukke og tænde pumpen, i tak med gulvvarmen og dermed lade den være slukket i længere tid henover sommeren?

Radiatorer på værelser og manuel gulvvarme i badeværelse kører vel bare direkte på fjernvarmen eller hvordan?

Kobler man normalt fasen til pumpen gennem relæet? Min styring er en Danfoss CF-MC fra 2007 ish - ditto cirkulationspumpen.

Pft for hjælpen 
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja... til det hele🙂

Jeg overvejede det samme.. Grundfoss talte jeg med, de mente pumpen var så god, så det ikke kunne svare sig at slukke den.. Men nu gør jeg det alligevel, for hvorfor skal den bruge unødig strøm? 
Min styring (Uponor) har en funktion til at motionere pumpe og telestater,  måske din har noget tilsvarende..


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

lyhne1 skrev den 16-10-2022 19:04:34

Ja... til det hele🙂

Jeg overvejede det samme.. Grundfoss talte jeg med, de mente pumpen var så god, så det ikke kunne svare sig at slukke den.. Men nu gør jeg det alligevel, for hvorfor skal den bruge unødig strøm?
Min styring (Uponor) har en funktion til at motionere pumpe og telestater,  måske din har noget tilsvarende..

 Tak for svar - min styring har en tilsvarende funktion, hvor den starter pumpen 10min hver trejde dag.

I forhold til el - så jeg syntes installationen bliver en smugle “åben”, hvis man blot skal klippe netledningen til pumpen, for at køre fasen gennem styringens relæ, og samle 0+j med et par wagos? Membrandåse?

30w 24/7 bliver da alligevel til et par gode flasker vin, med de elpriser vi ser pt 😉
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja, mit har en selvstændig "kasse" indeni styringen hvor relædelen sidder..  
Læg evt. Et foto op, af styringen, hvor man kan se hvordan det er bygget.. måske nogen har gode ideer🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Er det denne du har?
Manual​​​

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

lyhne1 skrev den 16-10-2022 19:55:28

Er det denne du har?
Manual

 Ja det er præcis den 🙂

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Her er faktisk et eksempel på, hvordan kablet kan føres..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Tak for svar endnu - engang   

Tænk sig hvor meget strøm, der kunne have været sparet de sidste 15 år, hvis pumpen havde været koblet gennem relæ'et. Nå men man skal ikke græde over spildt mælk   
Hvis du skal køre med gulvvarme på den mest økonomiske og bedste komfort så skal du sænke fremløbs temperatur. Det medfører at telestater stort set kalder på varme hele tiden, og så må du undvære den besparelse på pumpen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 18-10-2022 00:03:48

Hvis du skal køre med gulvvarme på den mest økonomiske og bedste komfort så skal du sænke fremløbs temperatur. Det medfører at telestater stort set kalder på varme hele tiden, og så må du undvære den besparelse på pumpen. 

Endnu et godt tip 👍🏻

Jeg kan se at termostaten er indstillet til 30 grader - det ser ud til, at den sidder på returløb.
Pumpen plejer jo at køre 24/7, så der må stadig være en god besparelse, ved at indkoble den gennem relæet, så den kun kører i vintertiden.

Eftersom du er ”elmand” kan jeg jo passende spørge, om det er ok, at lave indgrebet med pumpe og relæ i en membrandåse med nogle wagos? Jeg syntes installationen bliver lidt åben, med 230v på fronten af varmestyringen - relæet er jo bare nogle små fjederpåvirkede klemmer på fronten af styringen… tænker på at lave det med et SSR og bruge styringens relæ som trigger, og dermed undgå af have netspænding på styringen… er det helt crazy 🙂
Relæet på styringen kan konfigureres normalt eller med 2 min start/stop forsinkelse - hvornår vil man have en forsinkelse på pumpen?
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også