Slukke cirkulationspumpen på gulvvarme shunt med styring

Hejsa

Jeg har en Grundfos Alpha+, og den snurrer jo bare dag, nat, sommer og vinter, med et forbrug på ca. 30 watt. Huset er med fjernvarme, og varmeveksler. Min styring har en relæ funktion, som kan bruges til at tænde og slukke pumpen. Er det anbefalelsesværdigt at slukke og tænde pumpen, i tak med gulvvarmen og dermed lade den være slukket i længere tid henover sommeren?

Radiatorer på værelser og manuel gulvvarme i badeværelse kører vel bare direkte på fjernvarmen eller hvordan?

Kobler man normalt fasen til pumpen gennem relæet? Min styring er en Danfoss CF-MC fra 2007 ish - ditto cirkulationspumpen.

Pft for hjælpen 
Hejsa Jeg har en Grundfos Alpha+, og den snurrer... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
forsinkelse på pumpen er til at telestaten når at åbne så pumpen ikke kører mod lukket kreds.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Epoxymanden skrev den 19-10-2022 13:05:35

forsinkelse på pumpen er til at telestaten når at åbne så pumpen ikke kører mod lukket kreds.

 Aha det giver mening... men pumpen har jo tidligere kørt 24/7 med åbne eller lukkede telestater... tror du jeg bør køre med forsinkelse eller er det uden betydning i dagens danmark :)


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg kører med forsinkelse herhjemme.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Det er faktisk "crazy " at køre det ud i anden styring.  Gulvvarme styring er netop beregnet til det og det er relæ kontakt så der er de nødvendige afstande osv. så det er fint med 230 V der.
Du skærer / skræller lige så stille ca 40 mm af den yderste isolering på ledning til cirkulations pumpe. Så klipper du den brune over, snor ledning kraftig og sætter i huller til relæ udgang. Der er ikke behov for klemmer eller yderligere dåse da både nul og jord leder kan ligge under dæksel på gulvvarmestyring. 
Jeg gentager lige link fra Lyhne1 som viser hvordan
se ca. 30 sekunder henne i video. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 19-10-2022 22:46:57

Det er faktisk "crazy " at køre det ud i anden styring.  Gulvvarme styring er netop beregnet til det og det er relæ kontakt så der er de nødvendige afstande osv. så det er fint med 230 V der.
Du skærer / skræller lige så stille ca 40 mm af den yderste isolering på ledning til cirkulations pumpe. Så klipper du den brune over, snor ledning kraftig og sætter i huller til relæ udgang. Der er ikke behov for klemmer eller yderligere dåse da både nul og jord leder kan ligge under dæksel på gulvvarmestyring.
Jeg gentager lige link fra Lyhne1 som viser hvordan
se ca. 30 sekunder henne i video. 

 Tak for hjælpen - det var lidt svært at se på videoen, men med din beskrivelse giver det mening.
’Jeg har fået det lavet, og det fungerer efter hensigten   

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også