Batteri som strømkilde

Hej 
Jeg har en pølsevogn og tænker at få batterier i vognen til køleskab, fryser, båndrister, ovn, kogekar, lys
Men hvor lang tid kan jeg kører på et 12v 75ah batteri men converter til 220v ?
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du kun tænder båndristeren kan du køre med det setup 20 minutter, så jeg tror du skal se dig om efter en anden løsning.
Kører de pølsevogne der er tilbage ikke enten på flaskegas eller fast strøm?

Selvbygger med stort S. 
Du kan teoretisk bruge 900W i 1 time, men så har du et batteri der ikke er 100% og som du heller ikke skal tømme helt og inverteren har et spild, så det er nok nærmere 500W du kan bruge i en enkelt time med sådan et setup. Du skal være heldig hvis du når at lave en enkelt hotdog med det :D
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Johns777 skrev den 05-10-2022 10:19:24

Du kan teoretisk bruge 900W i 1 time, men så har du et batteri der ikke er 100% og som du heller ikke skal tømme helt og inverteren har et spild, så det er nok nærmere 500W du kan bruge i en enkelt time med sådan et setup. Du skal være heldig hvis du når at lave en enkelt hotdog med det :D

 Nej du kan ikke. 75 Ah betyder 75/20 = 3,75A i 20h. Det svarer til 12*3,75 = 45W


fase
45W i 20 timer giver vel også 900W.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Og det er så effekten i watt ydet over 1 time... Altså 900W, så er vi enige

 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nej, der ydes 900Wh over 20 h. Ydelsen pr time er 45W. Ellers passer kapaciteten ikke.

fase
900W i 1 time giver 900Wh
45W i 20 timer giver 900Wh
Altså det samme.
Eller 1800W på 30min, som også giver 900Wh.
Det er blot simpel matematik 😉
Det er korrekt, at det er simpel matematik. Problemet i dit regnestykke er, at du ikke tager hensyn til, hvordan kapaciteten i en akkumulator beregnes. Lad os bare tage de 75 Ah. De er beregnet på den måde, at kapaciteten er beregnet på en afladestrøm i 20h. Ændrer du effekten til 900W, giver det en strøm på 900W / 12V = 75A. Så gælder de 75Ah for batteriet  ikke mere. Ved den belastning er kapaciteten ikke mere 75Ah, men betydelig mindre. Derfor er min beregning ikke helt ved siden af. Det er matematik kombineret med viden om akkumulatorer.

fase
Jeg siger heller ikke at din beregning er forkert, men blot det samme som Johns777.
At den samlet kapacitet i praksis, sikkert vil være lavere på en blyakumulator, hvis der bliver trukket en kraftig strøm, skal nok passe, men nu har trådstarter ikke nævnt noget om batteritype, og at begynde at regne med alle de faktorer der påvirker kapaciteten, er vidst ikke nødvendigt her, så lad os nu blot holde os til det teoritiske ideelle batteri for nemheds skyld.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis