Batteri som strømkilde

Hej 
Jeg har en pølsevogn og tænker at få batterier i vognen til køleskab, fryser, båndrister, ovn, kogekar, lys
Men hvor lang tid kan jeg kører på et 12v 75ah batteri men converter til 220v ?
Hej  Jeg har en pølsevogn og tænker at få... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg lavede en test med et 60 AH AGM batteri ½ år gammelt, som var fuldt opladet, satte en inverter til, og en 300 watt halogen projektør, efter 45 minutter slog inverteren fra, den slår fra ved 10,5 volt mener jeg det er.
Så når man trækker meget strøm ud af et batteri, falder effektiviteten voldsomt, og ikke sundt for batteriet på den lange bane.


Vi prøver igen, i morgen --
Heldigvis findes der andre batteri typer end bly-batterier, som ikke har dette problem med så stort tab.
Jeg er faktisk lidt overrasket over at kapaciteten på et blybatteri falder så meget, ved høje strømtræk.
Kiggede lige på et datablad på et 120AH batteri, og der bliver kapaciteten halveret, hvis afladningen går fra 20timer til 1time.
Men nu findes der jo så heldigvis andre batterityper som ikke har så stort problem med hurtig afladning.
Nu har i nørdet rundt i batteri kapacitet, og været nogenlunde enige.
Men konklusionen må være at det er urealistisk at bruge det til det som trådstarter ønsker :til køleskab, fryser, båndrister, ovn, kogekar, lys  
Men hvad med at bruge batteri "baglæns" fra en elbil. eller eltruck. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, batteriet fra en elbil vil levere den nødvendige effekt ved en spænding, der er stor nok. Den skal bare sættes ned til 230 V AC fra omkring 600VDC. Den koster kassen og vejer nogle hundrede kilo.
Batteriert fra en eltruck er måske nærmere målet, men brug af gas eller tilslutning til elnettet ville jeg foretrække frem for batteridrift.
Erik sommetider nørder jeg, og sommetider svarer jeg ligesom dig ud fra praktiske erfaringer, og sådan er det her på siden. Jeg rammer ikke altid plet og tager mod modsatte meninger uden at føle mig, som det er oppe i tiden, ikke krænket. Måske kan jeg lære noget af svarene.

fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 06-10-2022 13:42:56

Ja, batteriet fra en elbil vil levere den nødvendige effekt ved en spænding, der er stor nok. Den skal bare sættes ned til 230 V AC fra omkring 600VDC. Den koster kassen og vejer nogle hundrede kilo.
Batteriert fra en eltruck er måske nærmere målet, men brug af gas eller tilslutning til elnettet ville jeg foretrække frem for batteridrift.
Erik sommetider nørder jeg, og sommetider svarer jeg ligesom dig ud fra praktiske erfaringer, og sådan er det her på siden. Jeg rammer ikke altid plet og tager mod modsatte meninger uden at føle mig, som det er oppe i tiden, ikke krænket. Måske kan jeg lære noget af svarene.

Hvis din elbil understøtter vehicle to load, er det bare at anskaffe en adapter, som man så sætter i type2 ladeporten. Her kan man typisk trække 3kw 230VAC.

Der er flere bilanmeldere der har testet dette med elgrill på campingtur mv.

Elektronikteknikeren
S. Fabrin skrev den 06-10-2022 13:42:56

Ja, batteriet fra en elbil vil levere den nødvendige effekt ved en spænding, der er stor nok. Den skal bare sættes ned til 230 V AC fra omkring 600VDC. Den koster kassen og vejer nogle hundrede kilo.
Batteriert fra en eltruck er måske nærmere målet, men brug af gas eller tilslutning til elnettet ville jeg foretrække frem for batteridrift.
Erik sommetider nørder jeg, og sommetider svarer jeg ligesom dig ud fra praktiske erfaringer, og sådan er det her på siden. Jeg rammer ikke altid plet og tager mod modsatte meninger uden at føle mig, som det er oppe i tiden, ikke krænket. Måske kan jeg lære noget af svarene.

 Stegeplader kører på gas. Men båndrister, fryser, køleskab kan ikke fås på gas i den størrelse. Derfor gik min tanke på at indsætte flere batterier til 2 timers servering.

Gregeren skrev den 06-10-2022 14:35:49

S. Fabrin skrev den 06-10-2022 13:42:56

Ja, batteriet fra en elbil vil levere den nødvendige effekt ved en spænding, der er stor nok. Den skal bare sættes ned til 230 V AC fra omkring 600VDC. Den koster kassen og vejer nogle hundrede kilo.
Batteriert fra en eltruck er måske nærmere målet, men brug af gas eller tilslutning til elnettet ville jeg foretrække frem for batteridrift.
Erik sommetider nørder jeg, og sommetider svarer jeg ligesom dig ud fra praktiske erfaringer, og sådan er det her på siden. Jeg rammer ikke altid plet og tager mod modsatte meninger uden at føle mig, som det er oppe i tiden, ikke krænket. Måske kan jeg lære noget af svarene.

Hvis din elbil understøtter vehicle to load, er det bare at anskaffe en adapter, som man så sætter i type2 ladeporten. Her kan man typisk trække 3kw 230VAC.

Der er flere bilanmeldere der har testet dette med elgrill på campingtur mv.

 Skal trække en del mere end en elgrill. Ca 5000w i 2 timer.

Jeg går venter på min EV6 og der kan jeg måske trække strøm fra. 
Hvis din elbil understøtter vehicle to load, er det bare at anskaffe en adapter, som man så sætter i type2 ladeporten. Her kan man typisk trække 3kw 230VAC.
Det er så det  trådstarter kunne gå efter. Meen hvis der er mange kunder kommer han/hun måske til at gå hjem.   

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis