Optimering af “pæn” gammel radiator.

Hej folkens

Jeg håber at nogle kan give mig lidt input/ideer til, hvordan jeg kan gøre en gammel enkeltlags radiator mere effektiv. Den gamle Radiator sidder i en karnap, og er valset, så den følger rundingen på karnappen. Jeg tænker at en ny tilsvarende radiator, ville koste en mindre formue. Og jeg har virkelig ikke lyst til, at smide den ud. Selvom det er det råd, jeg har fået fra fagfolk….som selvfølgelig gerne vil sælge mig 3 nye. En under hvert vindue.  Radiatoren er 3,5 meter lang, men desværre er den kun enkeltplade. Jeg har smidt nogle tynde skummåtter med alufolie bagved radiatoren….ved ikke om de har nogen effekt. Men overvejede, om jeg kunne opnå en form for konvektion, ved at sætte en plade af aluminium med 5-7 cm.  afstand foran radiatoren. Der i mellem lameller i en eller anden “bølgeform”. Naturligvis pænt udført, og hvid på fronten.  Alupladerne  i 1,5 mm. Tykkelse har jeg allerede liggende, og til lamellerne har jeg nogle plader i 0,4 -  0,8 mm.  
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Perspektivet I billedet, snyder vist lidt. Det her er vist bedre. 
For en gang skyld en flot radiator!! Jeg ville ikke skille mig af med den for nogle grimme nye.
Hvor alvorligt er problemet med afkølingen??
Jeg kan ikke se tilgangen på den -tænker det er afgang i bunden - men ellers skal ind sidde i toppen og ud i bunden.
Hvis væggen bagved er dårligt isoleret kan 10 mm isolering gavne noget, og gern med en reflekterende overflade. 
Jeg tror ikke påsætning af lameller mm vil gøre noget godt andet end at få en øjebæ i stuen.
Var det evt muligt at sætte en ekstra radiator op på samme fremløb, altså i serie med den flotte eksisterende??

Chr 

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Det du isolerer med på bagsiden skal naturligvis holde lidt afstand ind til radiatoren. I modsat fald dæmper du varmeafgivelse. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Er der evt en af dine over/underboer, der får lyst til at skille sig af med den runde radiator, så kan du jo hapse den og lave en dobbelt (måske).... Nå, det var bare lige et pudsigt indfald jeg fik 

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
Tak for svarene.
Der er som sagt en tynd måtte med lidt folie på, bagved radiatoren, men der kunne sagtens være plads til en 20 mm. skumplade. Måske skulle jeg gøre det, og så bare glemme ideen med konvektion. Mht. afkøling, så kunne det være bedre. Jeg har ikke diciderede målinger, men kan da huske at den er “lun” ved udløbet, i minusgrader udenfor, og en indstilling på 3 på termostaten.
Ideen med en ekstra radiator foran er rigtig go’. Desværre så er der hverken under-, eller overboer i min villa. Det skulle jeg nok have skrevet fra starten :-). Der er desværre kun én radiator i den udformning.

Nok en af de pæneste radioterer jeg har set. Virkelig flot! Du må aldrig fjerne den 

Jeg tror en ny aldrig ville kunne betale sig, og selvom den kun har et lag, så er den rimelig stor og afgiver nok stadig en del varme. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja den er unik og giver et godt helhedsindtrykket af kanappen.
Hvad er det du gerne vil opnå?

Hvis den ikke kan give nok varme eller ikke afkøler nok, kan du få sat en anden radiator op, et andet sted i rummet. Det vil sænke gennemstrømningshastigheden i din gamle radiator og derved give mere afkøling.
Vi skal lige vide hvilken opvarmnings for  du har m.h.t. vigtigheden af afkøling. 
Lun ved indgangen tyder på at det er rigelig stor, blot skrue lidt op. Om det skal være 3 eller 4 skal du ikke hænge dig i. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis