Optimering af “pæn” gammel radiator.

Hej folkens

Jeg håber at nogle kan give mig lidt input/ideer til, hvordan jeg kan gøre en gammel enkeltlags radiator mere effektiv. Den gamle Radiator sidder i en karnap, og er valset, så den følger rundingen på karnappen. Jeg tænker at en ny tilsvarende radiator, ville koste en mindre formue. Og jeg har virkelig ikke lyst til, at smide den ud. Selvom det er det råd, jeg har fået fra fagfolk….som selvfølgelig gerne vil sælge mig 3 nye. En under hvert vindue.  Radiatoren er 3,5 meter lang, men desværre er den kun enkeltplade. Jeg har smidt nogle tynde skummåtter med alufolie bagved radiatoren….ved ikke om de har nogen effekt. Men overvejede, om jeg kunne opnå en form for konvektion, ved at sætte en plade af aluminium med 5-7 cm.  afstand foran radiatoren. Der i mellem lameller i en eller anden “bølgeform”. Naturligvis pænt udført, og hvid på fronten.  Alupladerne  i 1,5 mm. Tykkelse har jeg allerede liggende, og til lamellerne har jeg nogle plader i 0,4 -  0,8 mm.  
Hej folkens Jeg håber at nogle kan give mig lidt... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har direkte fjernvarme, så der er ingen cirkulationspumpe....så der sparer jeg vel også 500kr. i strøm om året :-) Afkølingen har de sidste 4 år, har i snit været omkring de 34 grader, med 60 graders fremløb....selvom jeg i perioder har set temperaturer på 58 grader fra værket. De foreskriver jo selv minimum  30 graders afkøling (som de fleste), så det er vel helt fint. Resten af huset har radiatorer som er maks 17 år gamle.  Huset er i øvrigt fra 1922. Det er vel de nye radiatorer der "redder regnskabet" mht. til afkøling.
Måske er det spild overhovedet at kigge på det, sålænge afkølingen er acceptabel. Jeg betale vel per. joule, og ikke pr. M3. Så, sålænge jeg holder en rimelig afkøling på minimum 30 grader, så er det vel omsonst at gøre mere mht. forbrug. Jeg mener ikke at de straffer folk på forbrug pr. m3.
Det du skal tjekke er om returvandet fra hver enkelt radiator er “lige koldt”. Hvis blot en enkelt radiator har væsentligt højere returtemperatur, ses det tydeligt i den totale returtemperatur.
Et krav om 30o afkøling ved en fremløbsretur på kun 60o kan let være et problem for dine naboer der har indirekte fjernvarme, så vær glad for dit direkte anlæg.

Søren O
Det er meget rimelig og det kan ikke betale sig at lave om på radiator. Men efterisolering kan være aktuel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis din retur ligger omkring 28 grader, er det svært at gøre noget. Det vil kræve ekstremt stort radiatorareal at få det mindre.

Det er forskelligt hvordan fjernvarme afregnes. Mange betaler pr joule og får ekstra regning for dårlig afkøling. De skal blot sikre sig at afkølingen er over grænsen for ekstrabetaling. Jeg betalte tidligere kun pr kubikmeter, nu er det ændret til at størstedelen er efter joule, men en del betales stadig efter kubikmeter. Så jeg har stadig et incitament for at have god afkøling, men det er ikke så stort som tidligere.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis