udgravning til fundament med højt grundvand

Jeg skal lave en mindre tilbygning til mit sommerhus. Bunden er rent sand. Når jeg graver kommer grundvandet allerede efter 40 cm og udgravningen vælter. Er der nogle løsninger ud ver en forskalling som også er vanskeligt at lave fordi jeg ikke kan komme ned med den i 90 dybde når det skrider inden. Kan en dykpumpe klare det ?  Der findes noget med nogle sugepidser, men jeg kan ikke se et sådan anlæg kan lejes. Det drejer sig ikke om mere end 6 meter samlet fundament. der går kun et par minutter så skrider det hele. 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sugespidser er en fin løsning, men det koster sikkert mindst kr. 10.000 for en uges tid, men så bliver det også opstillet og nedtaget. Du kan sikkert få en pris ved f.eks. Arkil Anlæg.
Jeg ville nok forsøge med et dybere hul lidt ved siden af din nye sokkel, og så benytte en dykpumpe. Når det er rent sand du graver i, så har vandet let ved at løbe. 

Søren O
Ja jeg har også forsøgt med hullet ved siden af   men det bliver et kæmpehul fordi sandet også her skrider . Nu prøver jeg at høre min vvs mand der skal lave lidt hos mig hvad man gør her i området men altid glad for inspiration så
 Mange taskforce dit bidrag



snak med den lokale Entreprenør  , hør om han har en lille hondapumpe , den klare nemt 3-4 sugespidser
du kan også spule spidserne ned med den , og han har sikkert både filtre og slanger du skal bruge 
Søren O skrev den 01-10-2022 15:32:27

Sugespidser er en fin løsning, men det koster sikkert mindst kr. 10.000 for en uges tid, men så bliver det også opstillet og nedtaget. Du kan sikkert få en pris ved f.eks. Arkil Anlæg.
Jeg ville nok forsøge med et dybere hul lidt ved siden af din nye sokkel, og så benytte en dykpumpe. Når det er rent sand du graver i, så har vandet let ved at løbe. 

 du ved tydeligvis ikke hvad du taler om, den løsning er livsfarlig

Søren O skrev den 01-10-2022 22:15:29

 Bredker: Det bliver du lige nødt til at uddybe.

 når vi snakker om grundvand og især stransand , bliver sandet kontant vasket med ud  i hullet fra bunden med det resultat at siderne vælter ned , især hvis du pumper vandet væk samtidig , det er der flere der har mistet livet på

og en dykpumpe vil hurtigt dø pga sandet
har selv gravet i den slags mange gange , selv med maskine kan du ikke grave det op hurtigt nok
Bredker: Den forklaring giver mening.
Er det en speciel “Honda pumpe” du mener der kan klare opgaven? 

Søren O
For 20 år siden gravede jeg med håndkraft ud til et kæmpehul til en sivebrønd. dengang havde jeg nok for meget energi i kroppen.  Her havde ham der leverede brønden faktisk den pumpe du henviser til, som han lånte mig.  Så det var et godt tip. Jeg var dog ikke klar over, at det var farligt, at stå i sådan en udgravning, men den var meget effektiv og holdt hullet helt fri for vand.  
lalu skrev den 02-10-2022 08:54:31

For 20 år siden gravede jeg med håndkraft ud til et kæmpehul til en sivebrønd. dengang havde jeg nok for meget energi i kroppen.  Her havde ham der leverede brønden faktisk den pumpe du henviser til, som han lånte mig.  Så det var et godt tip. Jeg var dog ikke klar over, at det var farligt, at stå i sådan en udgravning, men den var meget effektiv og holdt hullet helt fri for vand.  

 jeg har selv prøvet at stå begravet til brystkassen efter sådan et skred , hvor en anden måtte grave mig op

tro mig , det er ikke sjovt , og man kan intet gøre selv
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis