Udmåling af benzin generator, død stator

Hej alle
Håber der er nogle der har mere forstand på generator end jeg har. 
Det er en 3-4kw kineser maskine med kul. 3 faser 
Maskinen har gået 5 timer, men laver ingen strøm. Har aldrig kunne lave kraft. Men kun på de 2 faser, nu kan den ingenting. 
Har forsøgt at sætte 12 volt til kullene direkte, det giver CA 40 volt på de 2 faser. 
Har målt følgende på stator:
L1L2 13 ohm 
R1R2 w2, 3 ohm
L1R1 5,3 ohm 

Regulator viklinger
1: 39 ohm
2:0,6 ohm
Og fra vikling 2 til L1 61 ohm
Vikling 1 til L1 ingen gennemgang

Rotor måler 38 ohm målt på hvor kullene løber.

Kan nogle afkode det? Har ingen forstand på generator og slet ikke 3 fasede. 
Men er nok kommet dertil hvor jeg regner med stator er defekt 
Tak 
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan man gå ud fra at der er et stjernepunkt i generatoren, altså den giver 3x400/230 Volt ud? Du skal måle modstanden mellem stjernepunktet og de tre udgange. Dine målinger kunne tyde på en defekt stator.

fase
Ja, nullen er stjernepunktet. Så du skal måle mellem nul og de enkelte faseudtag. Hvis du kan tilslutte både 230 V og 400 V, er der et stjernepunkt.

fase
Hvis jeg måler fra stjerne punkt og ud til de 3 faser 
Så får jeg 6,9 4 og 6,7

Så det tyder vel ikke godt for den ene vikling? 
Og hvis samtidig den ene regulator vikling er kortslutte mod den ene fase ledning, er der vel ikke meget håb 
De 6,7 og 6,9 Ohm kunne jeg acceptere forskellen på. Du er sikker på, at der ikke er forbundet noget til viklingen, hvor du måler 4 Ohm?  De tre viklinger er statorviklingerne. For at kunne lave strøm, skal rotoren køre rundt ellers laves der ingen spænding. Prøv at måle strømmen til ankeret, når maskinen kører. Hvis du kan komme til at opløse stjernepunktet, kunne du prøve at måle modstanden mellem de tre statorviklinger. Det bør gøres med en megger.

fase
Annonce
Det hele er skilt af, rotor og anker ligger på bordet. 
Har desværre ingen megger. 
Da maskinen var samlet kom der kun 2-3 volt til kullene fra regulator. Men regulator fik så heller ikke mere end det ind fra de 2 vikinger der går til den. 
Der er permanente magneter til at starte magnet feltet op. 
Da jeg satte 13 volt direkte til kullene udenom regulator fik jeg Ca 50 volt på de 2 af faserne, den sidste intet 
Kunne det være regulatoren, der er defekt. Tit starter spændingen op ved hjælp af den remanente magnetisme, der i ankeret.

fase
Ja det kunne det da bestemt være. 
Jeg syntes dog bare det er mærkeligt at jeg kan måle gennemgang mellem det ene sæt regulator ledninger og den ene fase Viking. 
Og så syntes jeg at stator ser lidt varm ud, snorene omkring den er knækket. 
Men jeg ved ikke det store om det. 
Den har jo aldrig kunne lave strøm på den ene fase, så man kunne mistænke der altid har været noget med stator 
Nu skriver du der er magneter til formagnetisering, så burde den vel ikke kunne tabe magnetiseringen, som nogle generatoren kan, og skal så have en spænding ind for at komme i gang, og så virker de ellers normalt igen.

Vi prøver igen, i morgen --
Er  det sådan, at regulatoren er forbundet til en fase i statoren, medens du måler modstanden i statorviklingerne? I så fald skal regulatoren kobles fra inden måling.

fase
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis