Wirsbo/uponor gulvvarme tips og tricks til fejlsøgning og vvs-spørgsmål

Hejsa. Jeg har købt et hus, som blev totalrenoveret i 2002, hvor der blev lagt gulvvarme.

Disclaimer: Jeg kan ingenting rent gør-det-selv mæssigt.

Det varme vand leveres med en varmepumpe, som leverer en fremløbstemperatur på 34 grader og tilbageløb på 28 grader.

Vi har ikke haft tændt for gulvvarmen før nu og oplever følgende symptomer:

- varme pletter på gulvene
- at temperatur sat på den trådløse termostat ikke matcher den egentlige temperatur i rummet. (eksempelvis soveværelset, hvor den er sat til 18, men opvarmer til 22)

Jeg har testet følgende:
- at pinden under telestaten kan skubbes
- at grundfoss pumpen virker til at snurre

Jeg har vedhæftet et billede af gulvvarmestyringen og dimensioneringen.

Mit spørgsmål er følgende:

- Kan det være så simpelt at det gamle gulvvarmesystem (wirsbo/uponor) med styringsboks, telestater og termostater skal udskiftes til noget nyt?
- Er der andre dele man bør få skiftet i samme ombæring? én vvs vil skifte både shunt, pumpe og hele manifoldet med rør, samt styring uden at have set installationen.
- Kan den delvise opvarmning af gulv skyldes andet en telestat der ikke fungerer, som f.eks: luft, manglende tryk eller andet og hvordan tjekkes dette?
- Én VVS installatør har anbefalet Watts til gulvvarmen styring. Det er ikke et mærke jeg er stødt på. Er det noget der kan anbefales?
- Andre gode idéer til hvor man starter?

Når jeg taler med VVS virksomheder, så tilbyder de med det samme udskiftning af dele, men jeg kunne godt tænke mig at man startede med en fejlsøgning, så det rent faktisk bliver vurderet hvad der er brug for.

Mvh.
Kristian

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er “varme pletter på gulvet”?
Med varmt vand mener du i gulvvarmesystemet går jeg ud fra.
Går ud fra at du ikke har kontakt til sælger og kan spørge.
Tænker at det må have fungeret rimeligt ok i de seneste vintre.
Tænker at vvs’ernes konklusion er at styringen ikke fungerer, eller at de ikke kender den godt nok til at kunne finde fejlen, som jo er rette arbejdsmetode hvis der er en fejl.
Jeg ville finde nogen kender til de fabrikater du har installeret.
Og hvad med ejerskifteforsikring, hvis det nuværende system er defekt?


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍

Det eneste der mangler af spørgsmål er om det er beton støbte gulve. ? 
Du skal lade gulvvarmen køre nogle dage. Og så skal du selv fejlfinde systematisk. 
Når temperaturen i rummet langt fra matcher den reelle temperatur så kan der være risiko for at rum termostater er blevet ombyttet, således at termostat i stue f.eks. virker i sovevær. Når du skal tjekke det skal du vide med sikkerhed hvilken streng / telestat der går til f.eks. sovevær. 
Den første hurtige er at køre alle termostater ned på 5 gr. så de lukker / lys i fordeler slukker. Så skruer du sovevær. termostat helt op på 40 gr. og ser om lampe på fordeler lyser ud for " sovevær, OG at telestat åbner ved rør nr 9 hvis det er soveværelse. Det tager 5  minutter at tjekke hvert rum. 
Er det korrekt så stiller du igen de andre rumtermostater til ønsket temperatur  og skruer sovevær. helt ned på 5 grader. Så skulle der gerne ikke komme varme i gulvet på sovevær. Det kan måske være lav batteri i rumtermostat. 
Jeg har i øvrigt aldrig set billede at et så veludstyret anlæg m.h.t. haner til at skylle hver enkelt streng ud for luft. Og sjældent set så vel dokumenteret anlæg Der er absolut ingen grund til at tro at anden styring kan gøre det bedre












Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis huset blev isolerert i 2002, kan du ikke være sikker på at du kan komme ned på 18 grader, med de udetemperaturer vi har nu. Hvis det er gulvarme i beton, skal du altid regne med 24 timer, inden at en regulering ændrer rumtemperaturen mærkbart.

ev elmand skrev den 05-10-2022 23:14:14


Det eneste der mangler af spørgsmål er om det er beton støbte gulve. ? 
Du skal lade gulvvarmen køre nogle dage. Og så skal du selv fejlfinde systematisk. 
Når temperaturen i rummet langt fra matcher den reelle temperatur så kan der være risiko for at rum termostater er blevet ombyttet, således at termostat i stue f.eks. virker i sovevær. Når du skal tjekke det skal du vide med sikkerhed hvilken streng / telestat der går til f.eks. sovevær. 
Den første hurtige er at køre alle termostater ned på 5 gr. så de lukker / lys i fordeler slukker. Så skruer du sovevær. termostat helt op på 40 gr. og ser om lampe på fordeler lyser ud for " sovevær, OG at telestat åbner ved rør nr 9 hvis det er soveværelse. Det tager 5  minutter at tjekke hvert rum. 
Er det korrekt så stiller du igen de andre rumtermostater til ønsket temperatur  og skruer sovevær. helt ned på 5 grader. Så skulle der gerne ikke komme varme i gulvet på sovevær. Det kan måske være lav batteri i rumtermostat. 
Jeg har i øvrigt aldrig set billede at et så veludstyret anlæg m.h.t. haner til at skylle hver enkelt streng ud for luft. Og sjældent set så vel dokumenteret anlæg Der er absolut ingen grund til at tro at anden styring kan gøre det bedre

Tusind tak for svaret. Huset består af et gammelt hus fra 1955 og en ny tilbygning fra 2002. Det er kun murene der står tilbage fra det gamle hus fra 1955. 

I den gamle del, hvor hele huset er lavet om til ét køkkenalrum/stue er der krybekælder og her tror jeg ikke gulvarmen er støbt. I resten af det "nyopførte" hus tror jeg gulvarmen er lagt i beton. 

Gulvarmen har løbet i 2 uger nu og problemet er stadig aktuelt. Med varme pletter mener jeg at gulvarmen tydligt kan mærkes i små områder af gulvet, men at gulvet generelt ikke er opvarmet. 

Det lyder som en rigtig god løsning mht. at åbne og lukke for rumtermostater. Det eneste problem er at der ikke er en lysindikator i kontrolboksen, så jeg kan ikke se om der er repons fra termostaten til telestaten. Systemet er et wirsbo genius fra 2002.

Tror i at ny tele / termostat vil kunne gøre forskellen, eller skal gulvvarmesystemer skylles igennem engang i mellem for at fjerne luft/skidt? Jeg tænker umiddelbart at det burde være et lukket system. Alle telestaterne har været afmonteret og pinden kan trykkes ind med lidt besvær. 

Hvis nye telestater og termostater er påkrævet skal man så købe en ny model af Wirsbo, eller uponor, som det hedder nu, eller kan Watts benyttes?

Pumpen snurrer og fremløbstemperaturen virker til at være ca. 30-35 konstant, så systemet virker til at få leveret varmt vand. Det slår bare ikke igennem i rummene.

Ejerskifte dækker ikke den elektroniske del, da det betragtes som en sliddel, som må forventes at skulle skiftes inden for 20 år. 

 

Jeg tror heller ikke at ny styring vil hjælpe dig. Jeg synes at du skal tage det roligt, og vente til det bliver rigtigt kold udenfor. Så kan du bedre se om det virker rigtigt.

Hvis der er noget galt, kan det være en motorventil der ikke virker. Varme pletter kan opstå, hvis der har ligget noget på gulvet, som er blevet flyttet. Eller hvis slangerne ikke ligger ordentligt.

Jeg har selv et Wirsbo anlæg som dit. Det er meget simpelt. Det åbner blot, hvis temperaturen er under det indstillede.
Det er besværligt at finde ud af om der at byttet ventiler eller termostater. Det ville være utroligt, hvis de har været byttet i 20 år. Hvis det var tilfældet ville man på en kold vinter dag have et koldt og et ekstra varmt rum.


Annonce
De varme pletter kunne let være manglende isolering af fremløb/returstrenge til andre rum. Ligger de varme pletter steder hvor man kunne forvente fremføringen var? F.eks i lige linie fra manifold til et rum hvor der kaldes på varme?

At skifte alle telestater, rumtermostater samt styrring uden at have fejlsøgt er håbløst. Der er materialer i en 12 strengs styrring for godt 10.000 kr uden montering og VVS'erens fortjeneste, så der kan immervæk fejlsøges en del.

Selvbygger med stort S. 
Nu har du jo perfekte tegninger så du kunne jo prøve at lokalisere de varme pletter ud fra det.
Selv om der ikke er lys i styring så kan du i løbet af få minutter se på telestat om der åbnes for det pågældende område. 
Det kan have været i forbindelse med f.eks. maling af huset at alle termostater er samlet i en kasse og så delt ud igen    Det er set før. 
Jeg har hjulpet en med at finde rundt i det. Jeg måtte på besøg hver dag i en periode inden der blev styr på det. 
OG kun tage et rum ad gangen. skrive ned systematisk. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 06-10-2022 17:07:29

Nu har du jo perfekte tegninger så du kunne jo prøve at lokalisere de varme pletter ud fra det.
Selv om der ikke er lys i styring så kan du i løbet af få minutter se på telestat om der åbnes for det pågældende område.
Det kan have været i forbindelse med f.eks. maling af huset at alle termostater er samlet i en kasse og så delt ud igen    Det er set før.
Jeg har hjulpet en med at finde rundt i det. Jeg måtte på besøg hver dag i en periode inden der blev styr på det.
OG kun tage et rum ad gangen. skrive ned systematisk. 

Tak for alle de gode inputs. Jeg er ved at nærme mig en diagnose. Termostaterne har haft fin forbindelse til styreboksen, men det er som om at styreboksen ikke sender signalet videre til nogen af telestaterne. Har afprøvet alt, men det er som om styreboksen er frosset. Den eneste måde jeg kan regulere temperaturen på er at fjerne, eller påføre telestaterne. Det virker ok, da huset kører med lav fremløbstemperatur og ikke rigtig virker til at blive mere end 22 grader varmt i de store rum. 

På kort sigt kunne jeg godt tænke mig at høre om nogen ved, hvordan man kan sætte en wirsbo genius styreboks tilbage til fabriksindstilling, så jeg kan forsøge at se om den bare er gået i en softwarelås? Wirsbo manualen kan ikke give mig svaret og at kappe strømmen virker ikke.

På mellem sigt kommer jeg vist ikke udenom at skulle skifte styring, da tre af termostaterne døjer med frossede displays og ikke funktionel temperaturindstilling. Jeg magter ikke at støvsuge DBA for reservedele :) . 
Hvis termostaterne har forbindelse til styreboksen, er der ikke grund til at nulstille boksen. Der er stor set ikke gemt andet end koderne fra de enkelte termostater og hvilke udgange de trækker. Hvis du nulstiller, skal du i gang med at tilslutte de enkelte termostater igen. Ellers er der intet, der virker. For at tilslutte termostaterne, skal der bruges et specialkabel, der tilsluttes termostaterne (stikket ved siden af batteriet) og styreboksen.

Hvis dine termostater har display, vises den indstillede temperatur, hvis du trykker på drejeknappen. Det er en typisk fejl, at denne trykknap ikke virker ordentligt. Når den indstillede temperatur vises, står der "SET" i displayet, ellers vises rumtemperaturen.
GodeVen skrev den 19-10-2022 22:42:36

Hvis termostaterne har forbindelse til styreboksen, er der ikke grund til at nulstille boksen. Der er stor set ikke gemt andet end koderne fra de enkelte termostater og hvilke udgange de trækker. Hvis du nulstiller, skal du i gang med at tilslutte de enkelte termostater igen. Ellers er der intet, der virker. For at tilslutte termostaterne, skal der bruges et specialkabel, der tilsluttes termostaterne (stikket ved siden af batteriet) og styreboksen.

Hvis dine termostater har display, vises den indstillede temperatur, hvis du trykker på drejeknappen. Det er en typisk fejl, at denne trykknap ikke virker ordentligt. Når den indstillede temperatur vises, står der "SET" i displayet, ellers vises rumtemperaturen.

 Tak for svaret. Styreboksen er helt frosset. Den responderer ikke på ændringer fra termostaterne. Du har ikke et bud på, hvordan man kan resette den ? Velvidende om at jeg skal parre alle enheder på ny :). 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også