Wirsbo/uponor gulvvarme tips og tricks til fejlsøgning og vvs-spørgsmål

Hejsa. Jeg har købt et hus, som blev totalrenoveret i 2002, hvor der blev lagt gulvvarme.

Disclaimer: Jeg kan ingenting rent gør-det-selv mæssigt.

Det varme vand leveres med en varmepumpe, som leverer en fremløbstemperatur på 34 grader og tilbageløb på 28 grader.

Vi har ikke haft tændt for gulvvarmen før nu og oplever følgende symptomer:

- varme pletter på gulvene
- at temperatur sat på den trådløse termostat ikke matcher den egentlige temperatur i rummet. (eksempelvis soveværelset, hvor den er sat til 18, men opvarmer til 22)

Jeg har testet følgende:
- at pinden under telestaten kan skubbes
- at grundfoss pumpen virker til at snurre

Jeg har vedhæftet et billede af gulvvarmestyringen og dimensioneringen.

Mit spørgsmål er følgende:

- Kan det være så simpelt at det gamle gulvvarmesystem (wirsbo/uponor) med styringsboks, telestater og termostater skal udskiftes til noget nyt?
- Er der andre dele man bør få skiftet i samme ombæring? én vvs vil skifte både shunt, pumpe og hele manifoldet med rør, samt styring uden at have set installationen.
- Kan den delvise opvarmning af gulv skyldes andet en telestat der ikke fungerer, som f.eks: luft, manglende tryk eller andet og hvordan tjekkes dette?
- Én VVS installatør har anbefalet Watts til gulvvarmen styring. Det er ikke et mærke jeg er stødt på. Er det noget der kan anbefales?
- Andre gode idéer til hvor man starter?

Når jeg taler med VVS virksomheder, så tilbyder de med det samme udskiftning af dele, men jeg kunne godt tænke mig at man startede med en fejlsøgning, så det rent faktisk bliver vurderet hvad der er brug for.

Mvh.
Kristian

Hejsa. Jeg har købt et hus, som blev... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
GodeVen skrev den 20-10-2022 23:24:21

Har du instruktionsbog til anlægget?
http://www.uponornordic.com/arkiv/hs_archive/utgangna_broschyrer_golvvarmesystem/012283_genius_manual.pdf

Jeg tror ikke du kan nulstille anlægget. Du kan fjerne termostater og og tilslutte dem igen. Pas på at du for sat dem på de rigtige numre. En termostat kan godt styre flere kredse, fx en stor stue.

Yes. Har fundet instruktionsbogen. Problemet er at styreboksen ikke går i parringsmode når jeg tilslutter en termostat. Det virker til at den er låst fast.

Alle termostaterne er væk fra enheden og når det sorte kabel sættes i går termostaten tydeligt i et mode, hvor den er klar til at blive parret med styringsboksen. På styringsboksen sker der intet.

Hvis man trækker alt strøm fra systemet, så slår batteriet på styringsboksen til, så jeg håber at der er nogen som ved, hvordan man kan slukke helt for styringsboksen.

Upnor melder selvfølgelig at det ikke supporteres mere :) . 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også