Hjælp til lampeinstallation

Jeg skal installere en LED lampe i et eksisterende udtag i loftet.

Hvor skal de to sorte ledninger føres ind?
Burde vel samles med den blå, men der er ikke plads i samlemuffen.

Nogen bud?
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De ledere der kommer nedefra og går ind i samlemuffen er det nogen du har monteret fra lampeudtaget?
Hvis ja er de monteret forkert. Det bør være blå, gul/grøn, 1 sort. 
Som det er nu har du ingen lys, men 230V på lampens metaldele.

Selvbygger med stort S. 
Du svarede ikke på om det var nogen du havde monteret fra lampeudtaget?
Hvis det er det så tag dem af igen, find 3 stumper kabel og monter 1 fra N til venstre klemme, Jord (grøn/gul ) til midterste, M1 til højre klemme.

Så for at svare på dit spørgsmål, så blå er monteret korrekt på billedet, men jeg kan ikke se den anden ende.
Der er ingen brun, men en grøn gul jordleder som sidder forkert.
De 2 sorte er monteret til lampens metal og er livsfarlige. Der skal kun bruges den ene.

Selvbygger med stort S. 
Altså det er oppe i lampestedet du skal tage et billede af hvordan det er monteret. Der er tilsyneladende ikke et udtag med ledninger direkte ud af  dåsen 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik

Jeg har vedhæftet billede af udtaget og lampens samlemuffe.

Jeg forstår ikke helt hvad jeg skal gøre med de to sorte og den orange ledning.

Jeg er vidst helt på spanden. Tak fordi I vil hjælpe. 
Annonce
Superdiy skrev den 28-09-2022 14:30:26

Du svarede ikke på om det var nogen du havde monteret fra lampeudtaget?
Hvis det er det så tag dem af igen, find 3 stumper kabel og monter 1 fra N til venstre klemme, Jord (grøn/gul ) til midterste, M1 til højre klemme.
 

 Jeg har ikke monteret noget selv. Jeg forsøge blot at “gætte” hvor ledningerne hører til i samlemuffen. Tydeligvis med yderst begrænset succes.  

Jeg forstår ikke helt hvad jeg skal gøre med de to sorte og den orange.
Tak fordi du forsøger at hjælpe ☺️
Det er desværre umuligt at vejlede via de fotos, da installationen er trukket af en blind gør det selv mand.
Få fat i en elinstallatør og se om du kan få lavet installationen nogenlunde lovlig uden at skulle lave helt ny el. Der skal som absolut minimum installeres et lampeudtag i dåsen.

Selvbygger med stort S. 
Jeg ser at der er hvide ledninger som sidder i en samlemuffe. Det er sandsynligvis fase. Så skal der være ca. samme antal Nul ledere. Så det er sikkert den lyseblå og de 2 sorte. 
Først vil jeg gerne vide om der er andre dele i installationen der ikke virker. ? 
Hvis det er tilfældet så skal den blå samles med de 2 sorte oppe i dåsen og en ledning ( blå) føres derfra og ned i lampen. Så monterer du den gule og den nye blå stump i hver sine side af mufferækken i lampen. Du har ingen jordleder så den midterste skal ikke bruges. 
Når lampen monteres direkte oven på dåsen så behøver du ikke udtag. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
@ev elmand:
Jeg elsker ordet "sandsynligvis" når det drejer sig om amatørfusk...   

Dåsen og installationen behøver ikke at være amatørfusk. I gamle dage brugte man hvid som fase og sort som nul. Dåsen ser ud som en indstøbnings dåse i betondæk, hvor troldtek plader er krakeleret omkring dåsen 
Og hvis trådstarter svarer at der er andre dele af installationen der ikke virker, Så går det fra "sandsynligvis" til " ret sikker"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis