Hjælp til lampeinstallation

Jeg skal installere en LED lampe i et eksisterende udtag i loftet.

Hvor skal de to sorte ledninger føres ind?
Burde vel samles med den blå, men der er ikke plads i samlemuffen.

Nogen bud?
Jeg skal installere en LED lampe i et eksisterende... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Bent Andersen skrev den 28-09-2022 23:34:00

@ev elmand:
Jeg elsker ordet "sandsynligvis" når det drejer sig om amatørfusk...   

 Jeg ville også bruge ordet "sandsynligvis", når man ikke har de nødvendige oplysninger eller mulighed for at måle på spændinger på stedet. Når der bliver oplyst om andre dele af installationen virker/ ikke virker, hvilket er en vigtig oplysning, kan  "sandsynligvis" rettes til "ret sikker". Nogen gange skal der gives svar på opgaver, hvor oplysningerne er: " Min bil er rød, hvorfor vil den ikke starte". Det burde du også vide   . I øvrigt ser installationen ikke ud til at være amatørfusk, men en lidt ældre installation, hvor fase og nul var hvid og sort.


fase
ev elmand skrev den 28-09-2022 23:36:51

Dåsen og installationen behøver ikke at være amatørfusk. I gamle dage brugte man hvid som fase og sort som nul. Dåsen ser ud som en indstøbnings dåse i betondæk, hvor troldtek plader er krakeleret omkring dåsen 
Og hvis trådstarter svarer at der er andre dele af installationen der ikke virker, Så går det fra "sandsynligvis" til " ret sikker"

 Jeg aner ikke om der er andre dele af denne installation som ikke virker. Der var monteret en lampe med lysstofrør tidligere, som virkede fint. 

Som jeg forstår det, skal jeg samle den blå med de to sorte i en ny samlemuffe, og så tage et nyt stykke blå ledning og føre fra den samlemuffe over i N på lampen.
Er det korrekt?

SKAL man bruge en samlemuffe med 3 huller, eller kan man godt bruge dobbeltmuffe hvis man kan på plads?

Du kan roligt bruge en dobbelt samlemuffe. Du kan sikkert også nøjes med en enkelt samlemuffe. Der byrde være plads til fire ledninger.

fase
TOM85 skrev: Jeg aner ikke om der er andre dele af denne installation som ikke virker. Der var monteret en lampe med lysstofrør tidligere, som virkede fint.
Det vil da være en meget lille og overkommelig  ting at stikke en boremaskine/ støvsuger eller andet i stikkontakter  i samme rum og rummet ved siden af, ( med de adskilte ledninger ) så du kan få vished for hvordan det fungerer, og svare på spørgsmålet så vi kan rådgive dig videre.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 28-09-2022 23:36:51

Dåsen og installationen behøver ikke at være amatørfusk. I gamle dage brugte man hvid som fase og sort som nul. Dåsen ser ud som en indstøbnings dåse i betondæk, hvor troldtek plader er krakeleret omkring dåsen.

Det er lige præcis støbt ind i betondæk.
Jeg gjorde som du sagde, og nu er der lys i lampen.
Tusind tak ev elmand. 
fint med tilbagemelding og at det virker. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis