Asbest i rørisolering - Efterisolering af rør i krybekælder

Jeg tænker at re-isolere vores varmerør i krybekælderen. Der sidder hvad der ligner 10mm sten/glasuld pakket ind i ukendt materiale på hver side, hvor det hele er omsvøbt af vindpap. Men er det rigtig? Jeg er blevet lidt skræmt af asbestsnak. Huset er fra 1962.
Samlingerne er udført i samme materiale som vist på billederne.
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner almindeligt Rockwool. Det er der ingen problemer ved. Sørg nu for at isolere dine rør ordentligt, når du nu er igang. Arbejdet er omtrent de samme, merprisen for materialer betales hurtigt tilbage.

Søren O
Jeg vil anbefale rørskåle fra Isover eller Rockwoll, og gerne med 50 mm isoleringstykkelse.

Søren O
Tak for jeres svar.
Jeg har rockwoll 30mm rørskåle liggende til formålet, som jeg engang købte da vi flyttede ind. De har så ligget på loftet i 4 år... :( Hygge i krybekælderen har ikke lige ligget øverst på ønskelisten.
Husk at jo varmere - og tykkere rør, des mere isolering er nødvendig. Du kan evt. lægge yderligere isolering uden på rørskålene du har på lager. Er det en ventileret krybekælder du har, så ryger varmetabet lige ud til “fuglene”.

Søren O
Annonce
Hej
Jeg ved at opslaget er gammel, men fandt du ud af, hvad det var der var rundt om rockwoolen? Jeg er nysgerrig på, om det kunne være asbestpap? Havde en rørisolering der så ud som din 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er en tjærepap som ikke indeholder asbest. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej EV Elmand
For mig at se er der to former for pap på billedet. Det er det inderste lag jeg er nysgerrig på. Det der ligner crepepapir i teksturen. Kunne det ikke godt være asbestpapir/pap med brun asbest? Og ved du / nogen i øvrigt, om der i en isolering som den på billederne, også kan være en gaze rundt om som er malet hvid?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Det der ligner crepepapir i teksturen. Kunne det ikke godt være asbestpapir/pap med brun asbest?
Nej der er ikke  asbest i det med tjære imprægnerede crepagtige papir. Asbest er ikke involveret i den viste isolation.

fase
Okay tak for svaret. Min lækreste skar isolering ned fra nogle rør i kælderen og han siger at det her er det der ligner mest der han skar ned. Jeg havde mistanke om asbest og tog en tape test og der var brun asbest 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også