Asbest i rørisolering - Efterisolering af rør i krybekælder

Jeg tænker at re-isolere vores varmerør i krybekælderen. Der sidder hvad der ligner 10mm sten/glasuld pakket ind i ukendt materiale på hver side, hvor det hele er omsvøbt af vindpap. Men er det rigtig? Jeg er blevet lidt skræmt af asbestsnak. Huset er fra 1962.
Samlingerne er udført i samme materiale som vist på billederne.
Jeg tænker at re-isolere vores varmerør i... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Er der en der kan forklare mig, hvor den brune asbest kommer fra, hvis min kæreste mener at rørisoleringen så nogenlunde sådan ud? Han husker nemlig ikke at der var noget “pulver” som jeg kan læse mig frem til, at kiselgur med asbest er. Han siger at han kunne skære isoleringen op og vende den på vragen, uden at der var pulver der dryssede ud. Han siger også at isoleringen var blød og at man ikke bare sådan vil kunne skære i en asbest/kiselgur blanding? Men er den eneste mulighed, at den brune asbest, der er fundet dernede, kommer fra en kiselgur blanding? Eller er der andre måder rørisoleringen kan være lavet, som også indeholdte brun asbest? 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg tror først du får ro i sindet, hvis du indsender en prøve, og får et laboratorium til at vurdere det. Vores bud er trods alt kun gæt, mere eller mindre indsigtsfulde,  men gæt.. 🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Ja. Jeg har haft en tape prøve inde og den viste brun asbest, men ikke i hvilken en sammenhæng - altså om det var blandet med kiselgur f.eks. Rørisoleringen er kørt væk for længst. Det var bare hvis nu der var en vvser der kunne komme med et bud. Jeg forstår nemlig ikke at han siger at der ikke var noget pulver agtigt, men at prøven alligevel viste at der var brun asbest. Så det var bare hvis der var en der vidste om der var andre måder det kunne være brugt sammen med 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ok. 
Læs evt. Her..
Asbesthuset​​​

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Tak
Jeg kan læse under isolering af rør at man brugte tekstiler dengang med 75-99% asbest til rørisolering. Men der står også at man brugte asbestpap som det inderste lag og så et lag marineuld og så et lag pap igen og til sidste et lag lærrede. Dette lyder som det han beskriver og kan også ligne det billedet i tråden her. Så måske den brune asbest har været i pappet. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Måske... Men igen..  der er gætværk. Og den gode johnjohn har nok fået isoleret sine rør..🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også