Afstandsberegning mellem brædder/ hvor mange?

Hej

Jeg håber I kan hjælpe.
Det er lidt ovre i det matematiske.

Hvis jeg har en vilkårlig afstand på, lad os sige 2300 mm, som skal beklædes med underbrædder som har en bredde på 95 mm.

Jeg vil gerne begynde og slutte med et helt bræt.

Hvordan reger jeg et givent mellemrum ud samt hvor mange brædder jeg skal benytte?

Jeg er med på at man kan sige 2300/95 = 24,21 brædder.

Men i dette tilfælde vil brætterne ligge helt tæt.
Hvad hvis jeg ønsker et givent mellemrum mellem hvert bræt, - Lad os sige 5 mm?

Er der nogen som har en forklaring/formel til disse slags udregninger så man får det til at spille maks pænt?

På forhånd tak.


13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at læs denne her. Sådan laver du 1 på 2 beklædning til facader, hegn... | Lav-det-selv.dk 
det skulle være muligt at udregne selvom dette er 1 på 2.
Tak for svar.
Jeg har faktisk prøvet at læse den artikel nogle gange, men desværre står det mig fortsat uklart.
Håber der er nogen der kan hjælpe, da jeg fortsat ikke kan finde logiske formler til udregning.
Det er garanteret forholdvis simpelt, men er bange for at have stirret mig blind på det.
Totalbredden brædderne skal dække kaldes A
Bredden af brædderne kaldes B
Ønsket afstand mellem brædderne kaldes C
Reel dækbredde (brædt + mellemrum) kaldes D
Antal brædder kaldes E

Et eksempel:
A = 2300 mm.
B =    95 mm.
C =      5 mm.
E = (A + C) / (B + C)  (Helt tal)

E = (A + C) / (B + C)
E = (2300 + 5) / (95+ 5)
E = 2305 / 100
E = 23,05
E = (23 hele brædder)

D= (A - B) / (E - 1)
D = (2300 - 95) / (23 - 1)
D = 2205 / 22
D = 100,23 mm
Reel afstand mellem brædder bliver D -  B = 100,23 - 95 = 5,23 mm.

Søren O
Du skal også vide om brædder faktisk måler de 95 mm. høvlede er ofte mindre.
jeg har ikke lige en formel, men hvis du følger denne udregning kommer du tæt på.
bredde på det der skal dækkes er 2300mm, så sætter du det første bræt som er 95mm. dvs at du har 2205mm tilbage.
hvis du så kalder bræt inkl. mellemrum for dækbredde, så  vil en dækbredde på 105mm give  nøjagtig 21 brædder. dvs 10mm mellemrum. 
Tusinde tak, Søren O. Det var absolut verdensklasse. Intet mindre! Tak. Den formel nedskriver jeg med det samme og tager med mig :)

Også tak til dig, Fonzer. Alt sammen meget brugbart.

Også tak til I andre som bidrog.

2 tillægsspørgsmål - lad os bare bruge samme samme dimensioner;

Hvis man nu siger at man vil lægge et gulv i et rum som er 2300 mm og gulvbrædderne er igen 95mm.
Hvor mange skal man præcis bruge?
2300/95 = 24,21 brædder. Man skal altså bruge 24 hele brædder og så 0,21. Hvordan finder man ud af hvad det første og sidste bræt skal være som man flækker? (Altså så man undgår at skulle bruge en lille stump til sidst (0,21) men kan fordele det ud mellem et start og slutbræt?
Håber det giver mening? Mon der findes en formel til denne sidste del?


Et andet spørgsmål….. lad os sige jeg vil beklæde et skur som er 2300 mm højt. Jeg vil gerne beklæde det med brædder på 95 mm som lægger vandret. Jeg vil samtidig gerne have dem til at overlappe hinanden med noget der minder om 30 mm (denne er ubekendt) således at brætterne dækker skruerne som fæstner beklædningen.
Hvor mange brædder skal jeg benytte så der holdes ensartet pænt symmetri gennem hele processen så jeg ikke slutteligt ender ud med med eksempelvis  27 hele brædder og så et halvt?
Her må udregningen altså være at finde ud af hvad overlappet (de førnævnte “30 mm”) skal være for at det bliver ensartet pænt?
Findes der en formel jeg kan tage med mig?

Jeg er meget taknemmelig for jeres bidrag. Det hjælper mig så meget! Tak!

første tillægsspørgsmål, kig her. det er godt nok loft, men beregningseksempel duer nok også til gulv.
beregning​​​
Første tillægsspørgsmål: I Fonzers henvisning under beregning er der el lille fejl i benævnelsen. Dækbredden er 105 MM.

Andet tillægsspørgsmål: Ved beregning med overlæg skal afstanden C blot trækkes fra i stedet for at lægges til.


Søren O
I skal have tusinde tak, begge to. Det er verdensklasse. Jeg er meget taknemmelig, - lige hvad jeg manglede:)
Fortsat god weekend! :)
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis