Afstandsberegning mellem brædder/ hvor mange?

Hej

Jeg håber I kan hjælpe.
Det er lidt ovre i det matematiske.

Hvis jeg har en vilkårlig afstand på, lad os sige 2300 mm, som skal beklædes med underbrædder som har en bredde på 95 mm.

Jeg vil gerne begynde og slutte med et helt bræt.

Hvordan reger jeg et givent mellemrum ud samt hvor mange brædder jeg skal benytte?

Jeg er med på at man kan sige 2300/95 = 24,21 brædder.

Men i dette tilfælde vil brætterne ligge helt tæt.
Hvad hvis jeg ønsker et givent mellemrum mellem hvert bræt, - Lad os sige 5 mm?

Er der nogen som har en forklaring/formel til disse slags udregninger så man får det til at spille maks pænt?

På forhånd tak.


Hej Jeg håber I kan hjælpe. Det er lidt ovre i... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der også skal være afstand til væg i begge sider skal du huske at to brædder behøver tre stk. afstand, osv. Et ved væg et, et mellemrum og et ved væg to.
Nemmeste metode er nu at bruge en af ovennævnte metoder, men fra gulvbredden 2300 mm skal der på forhånd fratrækkes et mellemrum.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
John Larsen: I min “opskrift” står der “Totalbredden brædderne skal dække kaldes A”
Skal brædderne ikke gå helt ud til “murene” bliver totalbredden som brædderne skal dække naturligvis mindre end afstanden mellem “murene”.

Søren O
Formlerne er naturligvis korrekt. Jeg plejer at gå lidt mere praktisk til opgaven 
Hvis din beregning ender på 0,21 i antal så trækker 1 bræt fra. Det nye antal ganges med dækbredde og trækkes fra rumbredde. Så har du bredde af de 2 tilskårne brædder i begge sider. 
Skal der være luft så må det trækkes fra rumbredde fra starten af.
På den måde kan man altid opnå at første og sidste bræt er mindre end 1/1 bræt og større end 1/2 bræt. 
Det gælder også ved troldtek plader og andet. 
Det er altid godt at skære af bræt / plader både ved start og slut. På den måde får man både symmetri og hold på evt. tolerance ved skæve vægge. 
Skal brædder / plader passe på linje ud igennem flere rum kan man gå på kompromis med symmetri hvor det ses mindst. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis