Hvilken varmepumpe

Hejsa,

Har indhentet 2 tilbud nu, men med 2 forskellige varmepumpe modeller samt priser.

Det ene tilbud lyder på 92.000 kr alt inklusiv (opsætning, tilslutning og nedtagning af gasfyr) med en Fujitsu waterstage V65

Det andet tilbud lyder på 76.000 kr alt inkl som ovenstående, men med en fujitsu waterstage V55

Begge tilbud uden vandtank da jeg bruger noget genvækst og får varm brugsvand den vej.

Så varmepumpe kun til vo’ers 130kvm gulvvarme.

Nogen der kan hjælpe mig med om V65 er 16.000 kr bedre end V55 og i givet fald hvorfor?

Mvh
Claus 

 

Hejsa, Har indhentet 2 tilbud nu, men med 2... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Og med mit behov for 1100-1200 m3 gas? Vil en v55 med 5kw være ok eller v65 med 6kw?

 

Gicls skrev den 24-09-2022 10:21:54

Og med mit behov for 1100-1200 m3 gas? Vil en v55 med 5kw være ok eller v65 med 6kw?

 Korrekt - i dit tilfælde vil en 5kW være nok. 
Jeg ville dog vælge 6kW, da den har lidt mere power i de kolde tidspunker. 


Du/I kommer ikke til at fryse hvis i vælger 5kW, men i risikerer at jeres COP værdi (effiktivitet) falder, da pumpen får brug for tilskud fra el-patronen. 
Okay,
Så i det lange løb vil en 6kw være bedre både varmemessigt og økonomisk?

 

dami4200 skrev den 24-09-2022 10:16:10

Per M. Friis skrev den 24-09-2022 09:54:10

Jeg har regnet lidt på mit eget behov og er nået frem til, at et gasforbrug på 1000 m3/år vil svare til en varmepumpe på 10kW. Jeg har købt den lidt større og installerer en 12,5 kW.
Her har jeg ikke overblikket - om det vil passe med dit anlæg, der kun kører på gulvvarme.

Din beregning er desværre ret skæv. 

1000m3
Energi pr m3 gas = 11kW
Fyrets virkningsgrad = 0,9
Dit kW varmebehov beregnes derfor: 1000 x 11 x 0,9 = 9900kW.


Varmepumpe COP værdi = 3,5
9900kW / 3,5 = 2828kW

Du vil derfor kunne nøjes med en 3kW luft/vand varmepumpe. Jeg ville dog anbefale at gå op til 5kW pumpe.
10kW er langt overdimensioneret til dit forbrug

 Sådan kan man vel ikke regne det ud ?

Man er vel nødt til at tage de døgn hvor man bruger mest gas/olie, jeg har oliefyr jeg bruger fra 4-7 liter olie i døgnet i fyringssæsongen afhængig af udetemperaturen..
Jeg bruger 1600-1800 liter olie om året incl varmt vand og lidt gulvvarme om sommeren.
Så skulle jeg vælge en varmepumpe, vil jeg vælge en der kan dække de døgn, hvor der bliver brugt mest energi.



Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 24-09-2022 11:16:51

dami4200 skrev den 24-09-2022 10:16:10

Per M. Friis skrev den 24-09-2022 09:54:10

Jeg har regnet lidt på mit eget behov og er nået frem til, at et gasforbrug på 1000 m3/år vil svare til en varmepumpe på 10kW. Jeg har købt den lidt større og installerer en 12,5 kW.
Her har jeg ikke overblikket - om det vil passe med dit anlæg, der kun kører på gulvvarme.

Din beregning er desværre ret skæv. 

1000m3
Energi pr m3 gas = 11kW
Fyrets virkningsgrad = 0,9
Dit kW varmebehov beregnes derfor: 1000 x 11 x 0,9 = 9900kW.


Varmepumpe COP værdi = 3,5
9900kW / 3,5 = 2828kW

Du vil derfor kunne nøjes med en 3kW luft/vand varmepumpe. Jeg ville dog anbefale at gå op til 5kW pumpe.
10kW er langt overdimensioneret til dit forbrug

 Sådan kan man vel ikke regne det ud ?

Man er vel nødt til at tage de døgn hvor man bruger mest gas/olie, jeg har oliefyr jeg bruger fra 4-7 liter olie i døgnet i fyringssæsongen afhængig af udetemperaturen..
Jeg bruger 1600-1800 liter olie om året incl varmt vand og lidt gulvvarme om sommeren.
Så skulle jeg vælge en varmepumpe, vil jeg vælge en der kan dække de døgn, hvor der bliver brugt mest energi.


Jeg kan informere dig om at det præcist sådan varmepumpeinstallatører (f.eks. OK, Amalo mm) regner. 
Ligeledes kan jeg afstemme bergningen næsten på decimaler ifht. varmepumpe beregningen fra Amalo.


Samtidigt skal det nævnes at jeg IKKE kender omregning fra oliefyr. Den overstående beregning er kun fra GASFYR til L/V varmepumpe 

Annonce
dami4200s beregning er god nok. Det er sådan man beregner størrelsen ud fra gasforbruget. Mange en forestilling om, at de helst skal have en større varmepumpe end nødvendigt, og det duer desværre ikke så godt på de lange bane. Det er vigtigt, at varmepumpen passer til husets energibehov. En “oversize”’ varmepumpe vil have rigtig mange unødvendige start/stop, som vil gøre varmepumpen uøkonomisk og slide den op ret hurtigt…

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hej igen
Lige et par bemærkninger til din beregning dami.
Når jeg skriver 12,5 kW er det ikke elforbruget, men output/bruttovarmeydelse. COP værdien er mellem 2 og 5.
El forbruget er så mellem 2,5 og 6,25 kW. Der anbefales en forsikring på 16A som svarer til ca. 3,6 kW på en fase og ca. 6 kW på 3 faser.
Beregningen af mit varmebehov på 9,9 kW passer nok meget godt (ved 1000 m3 naturgas).
Så 9,9 kW ved laveste COP på 2 bliver så ca. 5 kW el forbrug.
Da jeg har 3 faser på, er det jo nok ok.
Jeg har en akumulatorbeholder på og varmepumpen har variabel blæserhastighed, så umiddelbart tror jeg det passer fint og forventer ikke at den vil have mange start/stop.
Der får jeg at se i weekenden, hvor jeg forventer opstart.
mvh Per


Med venlig hilsen
Per M. Friis

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis