Hvilken varmepumpe

Hejsa,

Har indhentet 2 tilbud nu, men med 2 forskellige varmepumpe modeller samt priser.

Det ene tilbud lyder på 92.000 kr alt inklusiv (opsætning, tilslutning og nedtagning af gasfyr) med en Fujitsu waterstage V65

Det andet tilbud lyder på 76.000 kr alt inkl som ovenstående, men med en fujitsu waterstage V55

Begge tilbud uden vandtank da jeg bruger noget genvækst og får varm brugsvand den vej.

Så varmepumpe kun til vo’ers 130kvm gulvvarme.

Nogen der kan hjælpe mig med om V65 er 16.000 kr bedre end V55 og i givet fald hvorfor?

Mvh
Claus 

 

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er vel ydelsen (kw) der er forskellen på de to?
Det fremgår vel af tilbuddet?

Hvad siger installatørens beregning vedr. jeres varmebehov? 

Elektronikteknikeren
Bare det at den ene ikke giver spec’s ville gøre at jeg sikkert ville fravælge ham.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Ja sådan har jeg det faktisk også lidt.
Har bare fået en pris på varmepumpe, monteringsdele samt nedtagning af nuværende fyr.
Han har ikke være her på matriklen så han ved kun udfra billeder hvordan det ser ud.
Den “dyre” derimod har været ude og måle op og inspicere det hele.

 

Hvad er dit nuværende gasforbrug?

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Annonce
I omegnen af 11-1200 m3

 

Du kan se i dit vedhæftede dokument, at 65'eren akkurat opfylder dit behov for energi, hvorimod 55'eren er for lille.

Denne beregning har installatøren baseret på dit tidligere forbrug.

V65 passer umiddelbart også ret godt i ydelse til en 130m2 bolig med gulvvarme, som er rimeligt isoleret.

Så det ville være denne jeg ville vælge. Ved meget kolde perioder (-12) kan du være nødt til at køre med tilskud fra den indbyggede elpatron.

Dette kan du så undgå ved at supplere med brændeovn, når det er meget koldt.

Elektronikteknikeren
Tusind tak.

Spørger måske dumt, men hvor i dokumentet kan jeg se at v65 passer?

Er lidt på bar bund så alt hjælp er prisværdigt

 

Jeg har regnet lidt på mit eget behov og er nået frem til, at et gasforbrug på 1000 m3/år vil svare til en varmepumpe på 10kW. Jeg har købt den lidt større og installerer en 12,5 kW. 
Her har jeg ikke overblikket - om det vil passe med dit anlæg, der kun kører på gulvvarme.

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Per M. Friis skrev den 24-09-2022 09:54:10

Jeg har regnet lidt på mit eget behov og er nået frem til, at et gasforbrug på 1000 m3/år vil svare til en varmepumpe på 10kW. Jeg har købt den lidt større og installerer en 12,5 kW. 
Her har jeg ikke overblikket - om det vil passe med dit anlæg, der kun kører på gulvvarme.

Din beregning er desværre ret skæv. 

1000m3 
Energi pr m3 gas = 11kW
Fyrets virkningsgrad = 0,9
Dit kW varmebehov beregnes derfor: 1000 x 11 x 0,9 = 9900kW.


Varmepumpe COP værdi = 3,5
9900kW / 3,5 = 2828kW

Du vil derfor kunne nøjes med en 3kW luft/vand varmepumpe. Jeg ville dog anbefale at gå op til 5kW pumpe.
10kW er langt overdimensioneret til dit forbrug
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis