Leca bagmursoverligger?

Hej, jeg står og skal igang med at udvide dette vindueshul til en 190cm dobbelt terrassedør. Jeg har købt en facade- og bagmursoverligger i tegl, men finder nu ud af at den til bagmuren er en leca bjælke. Ikke lige noget jeg har prøvet før, kan i hjælpe mig lidt med følgende spørgsmål:
- den måler ca h14 x b11, ikke en størrelse jeg kan finde lige umiddelbart. Kan man bruge et alternativ?
- er det samme fremgangsmåde når man skifter den som med en tegloverligger? Jeg havde planlagt at smide to soldater ind i murværket et par skifter over hullet under hver loftsbjælke, kratte fugen ud, skifte overligger og derefter pille mursten ud.
- kan to mand håndtere sådan en klippert, den virker umiddelbart ret stor😅
- er det overhovedet et gør det selv projekt? Jeg er ret skarp i håndværk, men murerarbejde er stadig mit ømme punkt! Jeg kunne ikke få en mure til at hjælpe mig før næste år, så må man jo selv igang🤘

På forhånd tak og god byggeweekend! 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan du godt lave, men du skal ikke lave for og bagmur samtidig. 
Så vidt jeg kan se så er der mursten over din leca overligger. Det betyder at du skal mure hen over din tegl overligger når den er lagt op. Hvis denne buer en anelse op ( pilhøjde) så er det den side der skal opad. Og under opmuring samt et par dage frem skal du også støtte den midt på så den beholder sin pilhøjde.
Du skal prøve om du kan save fugen fri hen under leca overligger i begge sider og ligeledes save i fugen over. Hvis du hugger for meget så risikerer du at stenene falder ned oppe fra. 
Den "kleppert" vil veje ca. 20 - 35 kg. 
Og husk ved facade overligger at få lavet korrekt vandafvisning. Det kan være tagpap som går op 30 - 40 cm  på bagmur og ud over facade overligger. Så ledes eventuel vand på bagside af facade sten ud med fugen eller ned i hulmur på begge sider af døren. 
 Nu fremgår det ikke hvor meget muren skal bære. Hvis den skal bære meget så består overligger af facadeoverligger plus 1-2 skifte mere. I så fald skal tagpap komme oppe over de 1-2 skifte da pappet svækker sammen hængs kraften i den samlede overligger 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar. Jeg har også fået fortalt at jeg "bare" kan skifte den til en længere leca bjælke med samme dimension. Hullet kommer alligevel til at være to bjælker fra etage dække oven over.
Hvordan skal den fugtspærre laves udvendigt? Skal jeg så pille et par skifter ud oven over og mure dem op igen? Ellers kan jeg da ikke komme til.

Sidste spørgsmål: den facade overligger jeg har købt ser således ud på bagsiden, altså den som skal vende nedad. Hvordan skal det nogen sinde blive pænt når vindues sidder 5 cm inde? 
Undskyld, min fejl kan se at stålet er fræst så langt ned i at den skal vende med den flotte side nedad. 
Fugtspærre - Mur & Tag (mur-tag.dk) link  Om du lige behøver at komme så langt op ved jeg ikke, men her er princippet 
Eller du kan bruge TP rende Link Denne kan nemmere sættes ind uden at skulle have 4-5 skifter pillet ned. 
Her er så en kombination, men det er sikkert ikke nødvendigt hos dig LINK
Det er til inspiration. Er det nemt   Nej men det er nødvendigt hvis der kan komme slagregn ind på muren over muråbningen.  
Og her lidt mere forklaring LINK

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis