Skift til varmpumpe fra gasfyr

Hej,

Jeg bor  i et hus, som er bygget i 1957. Huset er 122 m2. 
Der bruges gasfyr til at varme huset via radiatorer og til at varme vandet i brusebad, køkkenet og bryggerværelset. 
Jeg har købt huset for et år siden og har KUN åbnet del af gasfyret, der bruges til at varme huset. Den del af gassen, der bliver brugt til at varme radiatorer er 1400 m3 om året.

Jeg overvejer at fjerne gasfyr og tilsætte luft-vand varme pumper.
Der bor 4 personer i huset.
Er der nogen ved, hvor meget gas per m3 vil der bruges til at varme vand i brusebad, køkkenet og bryggerværelset? 
Jeg ved godt, at der er meget forskelligt fra en familie til en anden familie. Men dette betyder meget for mig at finde ud af det, for at vælge den bedste størrelse af  luft-vand varmepumpe, der passer til et hus på 122 m2 og hvor der bor 4 personer.
Med venlig hilsen
Allan
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke se det på dine regninger. Check dit forbrug om sommeren mens varmen er slukket eller minimal.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
En anden ting du skal tage med i dine overvejelser er at du formentlig i den meget nære fremtid vil efterisolere huset, hvis det ikke allerede er gjort og derfor skal du ikke købe en varmepumpe der er dimensioneret til varmeforbruget nu, men snarre varmeforbruget efter du har efterisoleret. Udgifterne til efterisolering er som regel betalt hjem igen efter meget få år, specielt hvis du har gasfyr.
En tommelfingerregel siger ca. 900 KWh/år/person for varmt vand. 
I runde tal er det ca. 90m3 gas/person/år. Ud fra at 1m3 gas= 10KWh. 
Godt nok siger man også 1m3 gas = 11Kwh, så der er lidt sikkerhedsmargen.

Det er et gængs råd som også perhans skriver, desværre er det de færreste der lytter til det.
Hej vi er en famile på 2 voksne og to børn 5 Og 9 år ..
Vi har haft gas fyr valiant med modulerende kedel.. har i perioden maj til sep udelukkende brugt gas til brugs vand 55 grader i 100 liter tank ,fandt lige et par billeder  og kan se vi har brugt ca 29
m3 i perioden 10 juli til 30 august.. hvor kedel blev frakoblet . Og vi køre nu på en 12 kw varmepumpe  som har en 500 liter buffertank med rustfri spiral i toppen.
Systemet er ret simpelt ikke nogen 3 vejs ventil ( vores installatør siger mange service på varmepumpe systemer er rep af disse ventiler som skifter mange gange i døgnet på systemer med seperat brugs vand og varme tank.  Og da vores hus har radiatorer og derfor ikke kan køre med så lav fremløbs temp som et hus med gulvvarme , blev vi anbefalet denne løsning.

Vi køre med en tank temp på 40 grader.. det er det laveste vi kan og stadigvæk have varmt nok brugsvand.  Det er ikke noget problem mht. legionella batterier og lav brugsvand temp da der ikke er nogen brugsvand tank.. koldt vand løber ind i spiralen i den ene ende og kommer varmt ud i den anden..  de 500 liter i buffertanken kan holde varme til meget brugsvand Og hvis varmepumpen er tændt vil der i princippet blive ved med at være varmt vand længere..

Grundet buffertanken kan vi slukke for varmepumpen når strømmen er dyr og bruge af den oplagrede varme i tanken.. nu hvor det ikke har været ret koldt , har radiatorer kølet vandet i tanken fra kl 17- 24 fra ca 40- 26 grader.. og vi har ikke mærket synderligt temperatur dyk i stuen.  og med variabel el pris er der stor forskel på prisen alt efterhvornår strømmen bruges.  Vi kan selvfølgeligt ikke få varmt brugs vand når tanken er kølet ned til 26 grader.. men da strømmen er billig om eftermiddagen og fra ca 24- 05 har vi varmt vand morgen og aften ifm bad og opvask. 

Når vi har længere tids erfaring med vores setup vil vi tage stilling til om vi evt vil tilsætte saltstave i tanken og på den måde øge dens varme oplagrings kapacitet .. Tror dog ikke det kan betale sig økonomisk med mindre strømmen forbliver dyr.. 7-9-13 det ikke sker..

Lige nu overvejer jeg hvilket smart Home system jeg evt vil koble på.. så vi kan have natte sænkning på radiator termostater og evt automatisere start og stop af varme pumpe automatisk efter el pris, og minimums temp i vand tank.

Det er noget spændende at se hvad det ender med at koste pr år :-)
@Jeppecohrt: Det er en Myte at fremløbstemperaturen til radiatorer ikke kan komme ned på niveau med fremløbstemperatur a la gulvvarme.

I min optik er gammeldags varmtvandsbeholder ikke særligt miljøvenligt. Unødvendig høj temperatur, pga.  problem mht. legionella batterier. Stillestående uhumsk vand visse steder i varmtvandsbeholderen, fordi det ikke bliver løbende udskiftet, som i en varmtvandsspiral.
Har alle dage haft varmtvandsspiral. Tidligere i en HS-Tarm oliekedel, nu i en buffer beholder a la  Jeppecohrt's bufferbeholder, med ca. 10° lavere temperatur end i en varmtvandsbeholder.

Det er kun at spørgsmål om overfladeareal på radiatorerne i forhold til f.eks. gulvareal, samt dårligere isoleret klimaskærm des større overfladeareal på radiatorerne.
Ligeledes højt vand flow til radiatorerne med lav temperatur. 
Modsat som i "gl." dage med lavt flow og høj temperatur.
Et strengs rør system til radiatorer er no go for lav fremløbstemperatur.

PT. har jeg en fremløbstemperatur på ca. 28°. På en rigtig kold dag med megen frost, en fremløbstemperatur på ca. 34°.
Overfladearealet, på radiatorerne er ca. 0,4m2/m2 gulvareal.
Gamle Danfoss radiator ventiler kan godt hyle ved højt flow, derfor har jeg monteret Danfoss RA-DV 15.
De har en form for by-pass som åbner ved "højere tryk" og derved tillader højere flow uden at hyle.

Med hensyn til 3-vejs ventiler har jeg, indtil nu på 6. år, ikke haft problemer. 
Det skal siges at jeg har filtreret vand på radiatorerne.
Ubehandlet kalkholdigt vand er nok en dårlig sammenblanding med 3-vejs ventiler. 
GSH. Hvordan har du så en højere temp på dit brugs vand ?
Grunden til jeg har 38-40 grader i buffertanken er kun at ellers syntes jeg brusebad bliver lidt for køligt..  men varmepumpen er jo mere økonomisk ved lavere temp..
så det hele er balancen .. også ved højere temp i buffertanken kan jeg klare det lidt længere når varme pumpen slukkes .. når strømmen er dyrest.

Måske skal jeg sætte flow op på min cirkulations pumpe ? Der er en salus med auto.. som ofte står på 4 w hvilket er næst laveste styrke .. trækker pt også kun 3 radiatorere 
Min bufferbeholder kører med radiatortemperatur i bunden og varmtvandstemperatur i toppen, via varmtvandsspiral, styret via 3-vejs ventil.
Bufferbeholderen er på 800 L, med solvarmespiral i bunden.
Spec. om forår og efterår får jeg forholdsvis meget solvarme ind i bunden for radiatorerne pga. den forholdsvis lave radiatortemperatur.
Solvarmen har givet varmt vand i 5 mdr. dette år, uden at varmepumpen har kørt.
GSH skrev den 02-10-2022 10:03:34
Gamle Danfoss radiator ventiler kan godt hyle ved højt flow, derfor har jeg monteret Danfoss RA-DV 15.
De har en form for by-pass som åbner ved "højere tryk" og derved tillader højere flow uden at hyle.

 Jeg har også problemer med hylende ventiler, jeg har sat flowhastigheden ned så problemet er ikke så udtalt for tiden, men når det bliver koldt kunne det være rart at kunne sætte floowhastigheden op igen. Har du selv skiftet ventilerne? Hvor svært er det at udskifte dem?

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis