Skift til varmpumpe fra gasfyr

Hej,

Jeg bor  i et hus, som er bygget i 1957. Huset er 122 m2. 
Der bruges gasfyr til at varme huset via radiatorer og til at varme vandet i brusebad, køkkenet og bryggerværelset. 
Jeg har købt huset for et år siden og har KUN åbnet del af gasfyret, der bruges til at varme huset. Den del af gassen, der bliver brugt til at varme radiatorer er 1400 m3 om året.

Jeg overvejer at fjerne gasfyr og tilsætte luft-vand varme pumper.
Der bor 4 personer i huset.
Er der nogen ved, hvor meget gas per m3 vil der bruges til at varme vand i brusebad, køkkenet og bryggerværelset? 
Jeg ved godt, at der er meget forskelligt fra en familie til en anden familie. Men dette betyder meget for mig at finde ud af det, for at vælge den bedste størrelse af  luft-vand varmepumpe, der passer til et hus på 122 m2 og hvor der bor 4 personer.
Med venlig hilsen
Allan
Hej, Jeg bor  i et hus, som er bygget i 1957.... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Danfoss RA-DV 15 ventiler har jeg selv skiftet.
perhans dem burde du selv kunne skifte. Du har jo selv skrevet at du har lavet så meget andet, så hvorfor ikke.  
Vær ops. på byggelængden i forhold til gl. og nye.
Samtidig skiftede jeg termostaten til de nye gasreguleret RA 2990, de regulerer hurtigere og bedre end de gl. væske reguleret.

@ jeppecohrt: Hvad er det for en fabrikat varmepumpe du har fået installeret?
For mig lyder det helt hen i skoven at 3-vejs ventil ikke kan klare "et periodisk eftersyn" eller forholdsvis skal skiftes ofte.
I automatik industrien har ventiler meget høj levetid.
F.eks. pneumatik magnetventiler med en levetid på 100 millioner skift.
I proces industrien ligeledes høj levetid.
De 3500 - 4000 skift/år for en 3-vejs ventil burde ikke, under normale omstændigheder, give problemer i varmepumpens levetid.
Nej,
Jeg har ikke skiftet dem. Jeg har faktisk næsten ikke brugt den maskine pga. at de bruger meget el.
Da jeg har købt huset, har jeg selv tilsat varme radiator, som blev tilkoblet til min gasfyr. 

@ GHS jeg tror du misforstår.. vi har ikke nogen trevejs ventil i vores system… og du har sikkert ret i at min installatør syntes denne simple opbygning er bedre og derfor om talte trevejs ventil som potentielt problematisk.

Så vidt jeg kan se så cirkulere vores pumpe vandet i tanken direkte altså samme vand som er i vores gamle radiatorer som er tilsluttet med sort rør og nogle med pex.
Sikkert ikke det reneste vand …

Denne opbygning

Varme pumpe tilsluttet i loop på tanken vand 
Radiatorer tilsluttet via cirkulationspumpe tanken vand
Brugsvand spiral i toppen i rustfrit står.. kold vand ind varmt ud..

Denne type Cooper hunter 12 kw. varmepumpe A+ https://drive.google.com/file/d/1dUStMfkguHfDbJX8dtwXmwXtjUhkqfK0/view?usp=drivesdk


@ jeppecohrt: Jeg er udmærket klar over at du ikke har 3-vejs ventil.
Som jeg skriver bør en 3-vejs ventil, under normale omstændigheder, sagtens kunne være funktionsdygtig i en varmepumpes levetid.
At så din VVS'er har en anden opfattelse af kvaliteten fra Cooper & Hunter, det er jo hans erfaring som han er nødt til at tage med i sin anbefaling for givet produkt.
Pris og kvalitet hænger nu normalt sammen.
På den korte bane har du nok fået et billigt anlæg, på den lange bane er det nok desværre mere tvivlsomt.
GSH ser først din besked nu ..
Vi har nu haft vores varme pumpe i noget tid og vi kan indtil nu nøjes med 45 grader fremløb og tank temp .. og det køre fint mht komfort. Tror at skulle jeg have haft ekstra brugs vands tank mm. Er jeg ikke sikker på ville give den store besparelse. ingen tvivl om der findes bedre pumper..
men vores model , er produceret af phoenix som jeg er blevet fortalt laver pumper for mange fabrikanter som sælges under forskellige navne . Det er en Panasonic Compressor der sidder i den..  vores installatør har rigtigt gode erfaringer med pumpen.. ( han er barndoms venner med vores nabo og der igennem jeg “ kender” firmaet.. )


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis