Advarselslampe til garageporte

Jeg skal have monteret en lampe der advarer om, at en eller flere af mine garageporte ikke er lukket. 
Leverandøren af porte og portåbnere har fortalt mig, at han ikke har noget der kan monteres på portene, og at der ikke findes noget der kan monteres på de portåbnere jeg har.
Jeg har derfor i tankerne, at montere paralelforbundne mikroswitche, en på hver port. De skal sidde, så de tænder en lampe, hvis det øverste portsegment ikke er helt lukket. Det skal jeg nok få styr på.

Men det elektriske!
Jeg vil forbinde til 230V. Men de mikroswitche jeg har fundet på nettet skal forbindes med simple spadestik, og de er ikke indkapslet. Leverandøren foreslog at bruge krympeflex, men er det ikke noget fikumdik?
Nogen der har forslag til løsning?

Jeg kan alt - når det lykkes.
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville bruge noget smart-home udstyr og glemme alt om ledninger med 230V

En dør/vindues sensor fx denne på hver port (1 år på batteri):
https://www.proshop.dk/Smart-Home/Aqara-Door-and-Window-Sensor/2718879

En hub skal der til. Det er nok til at du kan tjekke hvilken port er åben på din mobil
https://www.proshop.dk/?s=Aqara+hub

Hvis du vil have en lampe. Kan du bruge denne til at tænde når en port er oppe.
https://www.proshop.dk/Smart-Home/Aqara-Smart-Plug/2861478



Man kan få nogle kontakter der er beregnet til at tænde lys i et skab når lågen åbnes.
Ellers kunne du måske lade systemet køre på 12V enten fra en lille strømforsyning eller batteri. En enkelt lysdiode kan køre længe på et AA batteri

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Du kan forsyne mikroswitchene med 12V og lade dem trække et tavle relæ til 230V

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

speddy skrev den 21-09-2022 18:56:42

Du kan forsyne mikroswitchene med 12V og lade dem trække et tavle relæ til 230V

 Nu er det vel ikke nødvendigt med en 500W projektør for at få en melding om en åben port?


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Annonce
🤣det kommer jo an på projektet...

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Kermit_369 skrev den 21-09-2022 16:53:40

Man kan få nogle kontakter der er beregnet til at tænde lys i et skab når lågen åbnes.

 Ved du hva', sådan en har jeg faktisk brugt år tilbage. Godt forslag! Det tror jeg lige nu bliver løsningen. Ingen batterier, ingen relæer. Kun god gammeldags teknik.


Jeg kan alt - når det lykkes.
Der er mange typer switche som er beregnet til 230 v. De der skabs afbrydere er ikek egnet hvis advarsels lampen skal ind i huset f.eks. 
Her link til eksempel på egnet switch
Hvis du søger på endestop kontakt så får du mange hints. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er noget af en udfordring at sætte en simpel microswitch på en garageport og få det til at virke pålidelig. Det man måler på, skal være det samme sted inden for et par millimeter. Så præcist løber en garageport ikke.
Hvis man vil bruge en mekanisk switch, skal man have noget der egnet til opgaven.  fx et endestop som ev elmand linker til. Det kan også være typen med vippearm (husk forskruning)

For nogle år siden lavede jeg en fjernbetjening til min garageport over en lille webserver. For at kunne åbne porten med min telefon. Jeg tog et billede af min garage med porten oppe og nede. For at webserveren kunne vide hvilket billede, den skulle vise, brugte jeg en reed switch og satte en magnet på kæden til porten. Det er rimeligt pålideligt.


GodeVen skrev den 22-09-2022 12:14:18

For nogle år siden lavede jeg en fjernbetjening til min garageport over en lille webserver. For at kunne åbne porten med min telefon. Jeg tog et billede af min garage med porten oppe og nede. For at webserveren kunne vide hvilket billede, den skulle vise, brugte jeg en reed switch og satte en magnet på kæden til porten. Det er rimeligt pålideligt.

 Jeg må revurdere mit lille projekt! Det er nærmest praktisk umuligt at finde en placering til en kontrollampe, så den vil blive set fra den anden ende af grunden gennem bevoksning og andet.

Så det ender sgu nok med noget trådløst. Jeg har wifi (2,4 og 5) i garagen via en extender.
Men nu er det her forum jo for hjemmelavede løsninger, og det er også meget sjovere selv at nørde, end købe alting plug and play.

Jeg har kig på noget esp6288, et par dørkontakter af en art (helst noget der ikke bruger energi, ihvertfald i lukket position), og så skal jeg finde ud af, hvordan jeg kan aktivere portene via de trykknapper der i forvejen er installeret.

Jeg kan alt - når det lykkes.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis