Advarselslampe til garageporte

Jeg skal have monteret en lampe der advarer om, at en eller flere af mine garageporte ikke er lukket. 
Leverandøren af porte og portåbnere har fortalt mig, at han ikke har noget der kan monteres på portene, og at der ikke findes noget der kan monteres på de portåbnere jeg har.
Jeg har derfor i tankerne, at montere paralelforbundne mikroswitche, en på hver port. De skal sidde, så de tænder en lampe, hvis det øverste portsegment ikke er helt lukket. Det skal jeg nok få styr på.

Men det elektriske!
Jeg vil forbinde til 230V. Men de mikroswitche jeg har fundet på nettet skal forbindes med simple spadestik, og de er ikke indkapslet. Leverandøren foreslog at bruge krympeflex, men er det ikke noget fikumdik?
Nogen der har forslag til løsning?

Jeg kan alt - når det lykkes.
Jeg skal have monteret en lampe der advarer om, at... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Din ESP8266 vil bruge strøm, så det kommer til at bruge energi 24/7. (Jeg går ud fra at det er ESP8266 du mener).

Hvis garageåbneren har mulighed for at tilslutte trykknapper, bruger du blot et eller flere relæer for at efterligne et tryk.

Det er forholdsvis let at få en web-server op at køre på en ESP8266 eller ESP32 med Aduino udviklingssystem. Der findes anvisninger på nettet. Det kræver dog et grundlæggende kendskab til C++ og html programmering.
GodeVen skrev den 31-10-2022 12:04:47

Din ESP8266 vil bruge strøm, så det kommer til at bruge energi 24/7. (Jeg går ud fra at det er ESP8266 du mener)

 Jep og (jep)

Måske det kan laves så simpelt, med et par kontakter på portene der tænder for ESP'en, og den giver et pip på mobilen hver time eller efter et klokkeslet. Ingen forbrug i normalsituationen, men lidt irriterende at få pip mens det er ok de er åbne.

Jeg kan alt - når det lykkes.
Det lyder ikke simpelt, men meget mere komplekst.

Hvordan vil du pushe til din mobil? Det er ikke noget man kan med de almindelige brugte principper. Du kan selvfølgelig lave en app på din mobil, der poller din ESP. Eller du kan bruge en tredjeparts server. Simpelt bliver det ikke.
GodeVen skrev den 01-11-2022 12:28:18

 Simpelt bliver det ikke.

 Det drejer sig hele tiden om at vælge hvad man vil have. Min allerførste løsning med en lampe uden på garagen jeg kan se fra den anden ende af grunden (boligen) kan laves med LED-lampe(r, en per port), og kun strømforbrug når porte er åbne (læs: ikke helt lukkede). Så må man enten bevæge sig ned til garagen for at se hvad der er galt, eller prøve lykken med tryk på en knap og vente den tid det tager for en port at lykke. Hvis trykket så ikke hjalp, kunne det være fordi den åbnede helt, og man kan så prøve lykken en gang til. Men er der noget i klemme (garagen flyder let over med ting og sager) er man alligevel nødt til at lette r.....)

Så ja, jeg tror egentlig min første plan bliver den simpleste og mindst energikrævende (el).

Jeg kan alt - når det lykkes.
Hvis andre kommer her forbi, og ønsker en simpel løsning, der lige er nummeret mere elegant end at gå ud og kigge på porten, vil jeg anbefale den løsning jeg beskrev i det tidligere med Aqara.

Med en Door and Window switch kan man altid se på sin mobil om porterne er åbne eller lukkede. Hvis man ønsker det, kan man få en alarm på mobilen hvis en port er åben i mere end x minutter, eller står åben på et bestemt tidspunkt. Hvis man vælger en hub/gateway med lys og lyd kan man også få alarm uden mobil.

En Aqara hub/gateway E1 (uden lyd og lys) bruger 1,3 watt. Det er nok betydeligt mindre end hvad blot en garageåbner bruger, når den står i standby. Så det vil for de fleste være ligegyldigt, at der skal bruges lige under 1 kWh pr måned. Der skal kun bruges en hub og den kan bruges til anden automation. Fx en temperatur sensor i garagen, så man kan være sikker på at intet bliver ødelagt af frost.

Selvom føleren er berøringsfri, kan det være en udfordring at montere føleren. Som nævnt i tidligere indlæg, kører en garageport ikke specielt lige. Man kan bruge et vippebeslag som dette:
https://www.thingiverse.com/thing:5405600
eller dette
https://www.etsy.com/dk-en/listing/968239571/aqara-garage-door-bracket
Det monteres på selve porten og føleren vipper fri når porten er vandret.


Man kan også lave noget tilsvarende med andre smart home fabrikater.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis