Spot i udhæng hvor høj IP

Hejsa

Jeg har et udhæng på 1,4 m og der overdækker min flisegang og jeg vil gerne have spots i dette udhæng (se billede).
Disse spots vil aldrig blive udsat for direkte vand, men de vil jo være udsat for udeluftens fugtighed.
Hvor høj en IP skal sådanne spots have ?

På forhånd tak
Venlig hilsen
Asger 

Venlig hilsen     
Asger-P
TømrerenTrædrejerenKlejnsmeden, og Programmøren
Hejsa Jeg har et udhæng på 1,4 m og der... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Søren mit indlæg var en gentagelse af hovepunktet i mine to tidligere indlæg. Det var hvad jeg ville vælge. Hvis du vil bruge IP21 spots, er det op til dig. Jeg vil have dem mere tæt.
GodeVen: Din beskrivelse af IP klasser er simpelthen forkert. LINK
Første ciffer i IP klasser har noget med berøring at gøre ( testes blandt andet med en prøvefinger med fastsatte mål.) Ved de største tal kommer støv naturligvis ind i billedet 
Andet ciffer er omkring tæthed mod vand ( testes lidt som du beskriver ved de større IP klasser. 
Ved Ip 21 ( almindelig stikkontakt f.eks.)  kan man naturligvis ikke spule med vand 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Sikke mange indgangsvinkler.
Personligt ville jeg vælge en IP21 lavvolt lampe under et udhæng.
At andre vil sikre sig mod tyfoner der smider vand, grus og små ting omkring mener jeg er for vildt her i byen.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
S. Fabrin skrev den 23-09-2022 15:02:21

Jeg bliver nødt til at spørge dig, om du har beskæftigelse inden for elfaget. 

Og?

IP klasserne er om tæthed og har kun indirekte noget med berøringssikkerhed at gøre.
Tætheden er sandelig vigtig for emner placeret hvor ingen kan komme til at berøre dem, f.eks. for at sikre at de stadig fungerer efter en regnbyge.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
John Larsen skrev:
IP klasserne er om tæthed og har kun indirekte noget med berøringssikkerhed at gøre. 
I forhold til trådstarter kan du have ret, men i forhold til definitionen kan du jo se i den tabel du selv har vist at de første fire numre i første ciffer er imod indtrængen af finger, værktøj m.m. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 23-09-2022 22:35:45

John Larsen skrev:
IP klasserne er om tæthed og har kun indirekte noget med berøringssikkerhed at gøre. 
I forhold til trådstarter kan du have ret, men i forhold til definitionen kan du jo se i den tabel du selv har vist at de første fire numre i første ciffer er imod indtrængen af finger, værktøj m.m. 

Sikkert qua din beskæftigelse bliver du ved at nævne fingre og værktøj, hvor skemaet jeg viser definerer første ciffer relativt til “faste partikler”.

Har noteret mig at du ifm fingre og værktøj nævner “m.m.” som iflg mig og min baggrund er mindst ligeså vigtig og relevant.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jeg er sådan set ligeglad med din og min  vurdering om vigtighed. Men i pkt 1 står der " berøring med hånd" i pkt 2 står der "berøring med finger" pkt 3. " værktøj og ledninger" pkt 5 " værktøj og små ledninger" 
Det er en del af definitionen og da jeg mener vi er kommet langt forbi hvad der relevant for trådstarters spørgsmål  kommer der ikke flere indslag herfra. . 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har lært at læse forfra, altså først overskriften, og derpå den mere detaillerede beskrivelse.
Undervejs i livet gjorde jeg det i en periode omvendt, altså først tegneserierne der mestendels var placeret bagerst i aviserne.
Nå, videre med noget vigtigere :-)

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Ja så provokerer du mig alligevel.
Nogen læser kun overskrifter og ikke det uddybende. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis I er interesseret i at vide hvad IP står for, så vil jeg anbefale at i læser standarden IEC 60529. Der er hundredvis af fortolkninger på nettet, og ikke alle er helt korrekte.  Hvis I vil være sikre, skal I ikke bruge dem som reference.

Det er en del år siden at jeg brugte standarden sidst til en måling i henhold til IPx5. Formålet med standarden er, at når man køber af et produkt, kan vide hvor tæt det er. Det er ikke en standard til berøringssikkerhed.

https://www.wewontech.com/180619001.pdf

Hvis man køber en IP67 lommelygte, ved man at den kan nedsænkes i vand 150 mm under overfladen i 30 minutter uden at der kommer nogen, eller kun ubetydelig mængde vand ind.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis