Spot i udhæng hvor høj IP

Hejsa

Jeg har et udhæng på 1,4 m og der overdækker min flisegang og jeg vil gerne have spots i dette udhæng (se billede).
Disse spots vil aldrig blive udsat for direkte vand, men de vil jo være udsat for udeluftens fugtighed.
Hvor høj en IP skal sådanne spots have ?

På forhånd tak
Venlig hilsen
Asger 

Venlig hilsen     
Asger-P
TømrerenTrædrejerenKlejnsmeden, og Programmøren
Hejsa Jeg har et udhæng på 1,4 m og der... Vis hele indlægget
31 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kender ikke loven og jeg er ikke elektriker, så jeg har ikke erfaring, jeg prøver bare på at gennemtænke forskellige senarier, derfor spørger jeg, er det ikke netop derfor vi har fora som dette ? 

Venlig hilsen     
Asger-P
TømrerenTrædrejerenKlejnsmeden, og Programmøren
Jo det er det et forum er til, men der er flere der har forudsætninger for at give dig et rigtigt svar. ( bla. Fabrin jeg formoder er elektrikker, og mig selv som har installatøreksamen ) alligevel er der flere der opfinder deres egne krav om isolationsklasser og behov.

Selvbygger med stort S. 
Selvom det ikke er et krav, ville jeg bruge nogle der var IP44 eller bedre. Jeg ville også sikre mig at de var rimelige rustfaste. Altså til udendørs brug.
Superdiy skrev den 21-09-2022 19:55:57

Når lovgivningen foreskriver ip21 og man har brugt det de sidste 50 år uden problemer, hvorfor skulle det fugt der findes ved netop dit hus så være værre?

Rolig nu …….


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jeg forstår ikke helt diskussionen. 
Der er helt klare lovkrav og der gælder det at IP 21 er godkendt, når det er den placering. At der er lamper som er bedre til at modstå rust er jo ret kendt og det behøver ikke at have noget med tæthed at gøre. Det er mere materiale valget. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Indlæggene viser at der to typer, her i gruppen. Dem, hvor det skal være godt nok, og dem der ønsker at det skal være nummeret bedre.

På et tidspunkt skal jeg have udskiftet nogle spots i mit sommerhus. Det bliver nogle der virker rimeligt rustfaste og er IP44 eller bedre. De gamle er af for ringe kvalitet og ikke ordentligt tætte.
GodeVen skrev den 23-09-2022 13:59:17

Indlæggene viser at der to typer, her i gruppen. Dem, hvor det skal være godt nok, og dem der ønsker at det skal være nummeret bedre.

På et tidspunkt skal jeg have udskiftet nogle spots i mit sommerhus. Det bliver nogle der virker rimeligt rustfaste og er IP44 eller bedre. De gamle er af for ringe kvalitet og ikke ordentligt tætte.

 Jeg tror, du har misforstået det med IP klacifiktionen. Den tager ikke hensyn til rustfasthed og om materialet er lavet plast, beton eller andet. IP klacifikationen tager kun hensyn til berøringssikkerhed og dermed om der kan trænge fugt ind i materiellet. Om du har opfyldt klacifikationen ved at bruge rustfast stål eller Legoklodser er klacifikationen ligeglad med. Skulle du have et ønske om mere modstanddygtige materialer, vælger du bare det. At der så kan ske det, at du samtidig får en bedre beskyttelsesklasse er kun et plus.


fase
Du læser mine indlæg som fanden læser bibelen. Jeg skriver at den skal være mindst IP44 OG rustfast.

IP-klassificering har intet med berøringssikkerhed at gøre. Man kan angive IP for en lommelygte.

IP står for Ingress Protection, og beskriver hvor tæt emnet er. Det første ciffer er et udtryk for hvor tæt det er mod støv og andre emner, det andet ciffer for vand.  

Hvis du fx vil teste om noget er IPx5, skal du i 3 minutter spule vand fra alle retninger fra det der svarer til en haveslange (liter pr minut og dysse størrelse er defineret i standarden), derefter skal du skille delen af og sikre dig at der ikke trængt vand ind af betydning (standarden er ikke helt klar her).

IP44 er tæt for ting over 1 mm, dvs insekter kan ikke komme ind, og kan ståle sprøjt fra alle sider (ikke spuling som ved IPx5 og IPx6).

Jeg bliver nødt til at spørge dig, om du har beskæftigelse inden for elfaget. 

fase
GodeVen:
Er det dig der laver loven?
Så vidt jeg kan se, er kravet “kun” IP 21 - eller tager jeg fejl?

Søren O
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis