Carport- byggetilladelse?

Hej

Jeg skal have bygget en carport op af gavlen på mit 2 plans hus. Carport overskrider ikke grænser omkring max  50m2, 12 m langs skel og 2.5 m højde.

Carportens spær monteres på en rem på gavlen af huset og carportens tag skal så hælde ud  mod skel.
Jeg kan læse mig frem til der skal søges om byggetilladelse ved  "integrerede carporte" hvor carport ligger under samme tagkonstruktion som primær bygning. 
Er der nogen der ved om der skal søges om byggetilladelse i mit tilfælde?
Hurtig skitse af rem på gavlen. Kan remmen iøvrigt monteres uden på træbeklædning eller skal man skære en hul i beklædning inden montering?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg byggede denne her for nogle år siden, det var nok at anmelde den til teknisk forvaltning, den er 49,5m2.

Vi prøver igen, i morgen --
Husk at de 50 m2 er det samlede areal af carport, skur, garage, drivhus og overdækket terrasse. 
Er det samlede areal over 50 m2 af disse, skal der søges byggetilladelse.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Jens J. skrev den 19-09-2022 12:15:37

Husk at de 50 m2 er det samlede areal af carport, skur, garage, drivhus og overdækket terrasse. 
Er det samlede areal over 50 m2 af disse, skal der søges byggetilladelse.

 jeps, de regler har jeg styr på. Der findes ikke andre små byggerier på grunden. Så det var mest om hvorvidt om hvorvidt det at carporten slutter på gavlen kræver byggetilladelse.

Jens J. skrev den 19-09-2022 12:15:37

Husk at de 50 m2 er det samlede areal af carport, skur, garage, drivhus og overdækket terrasse.
Er det samlede areal over 50 m2 af disse, skal der søges byggetilladelse.

 Jeg havde et skure, en garage, og en overdækket terrasse, som også var registreret, det var der ingen bemærkninger på..

Alle ligger så mindst 2,5 m fra skel, ved ikke om det gør en forskel?

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Så vidt jeg kan læse kræver det byggetilladelse, hvis din carport/garage/skur er i forlængelse af din tagkonstruktion.,så jeg tænker ikke din carport skal være 5 meter høj. 

Jeg har sendt tegning til kommunen over isoleret skur i forlængelse af gavl op mod skel, dog 2,5m høj. Der var ingen bemærkninger, udover at de kræver byggetilladelse hvis det samlede areal for sekundær bebyggelse overskrider 50m2
Også sådan jeg tolker reglerne. 
Var det igennem bygogmiljø.dk du sendte tegningerne eller bare direkte til din kommune? 
Blot en håndskitse eller hvor fancy skal det være?  😊
Marthor skrev den 19-09-2022 18:30:52

Også sådan jeg tolker reglerne. 
Var det igennem bygogmiljø.dk du sendte tegningerne eller bare direkte til din kommune? 
Blot en håndskitse eller hvor fancy skal det være?  😊

 Jeg har tegnet det op i 3D med mål på og sendte den direkte på mail til dem. Jeg kan ikke udtale mig om hvor fancy det skal være 😊

Den rem du skal have sat på gavlen skal være gjort godt fast og til slut skal det være vandtæt. Det er naturligvis indlysende   
Og da jeg ikke kender din konstruktion bagved er det umulig at sige noget præcis. 
Så hvis din træbeklædning sidder godt fast så kan rem sidde uden på denne, men skal fæstnes i noget stærkere igennem beklædning.
Noget andet er overgang fra tag på carport og til gavl beklædning. Den må du planlægge helt fra starten. Det allerbedste er at save gavl beklædning væk 10-12 cm oppe over endelig taghøjde. Så kan tagpap komme op og der kan sættes en inddækning på som sidder op bag beklædning ( og evt. vindpap bag ) og ned uden på tagpap 
På den måde får du en god vandafvisning på det regn som rammer gavlen. 
Så selv om det nok kan bære at sætte rem uden på så kan det til slut sikkert bedst betale sig at få gavl beklædning taget væk omkring remmen og carport tag. . 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis