Ukrudt i lidt større skala

Jeg er flyttet fra en parcelhushave til en gård. Før holdt jeg ukrudtet nede med skuffejern, plæneklipper og lidt roundup eller Biltemas eddikebaserede mellem fliser. På min gård er der store arealer med småsten, gårdspladsen og hele vejen rundt om gården, så det synes umuligt med skuffejern/gift. Hvad gør man bedst/hurtigst/billigst?
Tak

Tak!
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lader ukrudt være ukrudt. Når man flytter fra en nydelig paracelhushave til en gård på landet, flytter man også sin tolerancetærskel m.h.t. ukrudt. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
  • Lave ajle af de forskellige planter, som du kan bekæmpe dem med.
  • "starter forfra" og får etableret pladserne med en mere ukrudts bestandig belægning.
  • Finder have vanterne frem, og "går i krig", et par kvadratmeter eller 20 om dagen, så kommer du langt.

 

kaffemand skrev den 18-09-2022 06:45:03

En rive på traktor, det gælder om at rive arealerne med småsten inden ukrudt slår rødder.

Det er den rigtige løsning på så stort et sted. Der skal være et tykt nok lag sten, så riven har noget at arbejde med. Måske der skal suppleres op med flere sten de steder det skal se pænest ud og så prioritere om alle stederne behøver se pæne ud.

Når man laver "ajle" af planter f.eks. brændenælder, så er det primært N altså kvælstof man laver. Det er rigtig odt gødning til de fleste planter og skal gives i store mængder hvis det skal virke som ukrudts bekæmpelse. 
Du skal have lavet noget rive af en art som kan trækkes af en traktor / havetraktor. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Er det sådan en her? For ligner den en der vil rive stenene pænt men ikke gå i dybden og virkelig gøre noget ved ukrudtet?

Tak!
No Quarter skrev den 19-09-2022 07:20:56

Er det sådan en her? For ligner den en der vil rive stenene pænt men ikke gå i dybden og virkelig gøre noget ved ukrudtet?

De findes i alle størrelser fra småsten på kirkegården til ærtesten på store pladser. Du må snakke med en maskinhandler om hvad han vil anbefale. 

Den her er trukken og ser lidt grovere ud:

https://www.p-lindberg.dk/produkt-url-bruger-ecom/gaardrive-1/produkter/atv-og-utv/atv-tilbehoer/gaardriver-strigler-og-harver 

Kan den her gøre noget ved ukrudtet ved at blive trukket henover?
Ser vanvittig billig ud

Tak!
Lummair skrev den 19-09-2022 09:35:50

 Du må snakke med en maskinhandler om hvad han vil anbefale. 

Tak, det gjorde jeg da jeg skulle købe havetraktor, deres fokus var vist at tjene mest muligt, ikke mit behov...


Tak!
No Quarter skrev den 19-09-2022 17:18:48

Kan den her gøre noget ved ukrudtet ved at blive trukket henover?
Ser vanvittig billig ud

Tror dine evt børn vil få mest ud af den - tænker det er legetøj 😉 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis