Fjerne tapetrester

Hej med jer,

Jeg har ofte fundet hjælp og inspiration her på forummet, men har svært ved at finde nogen, som har min konkrete udfordring.

Vi har overtaget et hus fra 1980 med savsmuldstapet i flere rum. Det vil vi gerne have ned og fuldspartle i stedet for. Jeg har fundet masser af videoer og guides til, hvordan opgaven skal løses, og det går også fint det meste af vejen.

Til opgaven har jeg anskaffet mig en rulle der laver prikker i tapetet, en tapetstripper/skraber og tapetopløser. Umiddelbart er der flere lag tapet, men det ryger fint af med stripperen - undtagen det sidste lag. Det bliver sådan lidt klistret, når opløseren har virket, og strippen moser bare rundt i det. Det virker lidt som om, det er nemmere at nulre af med hånden, men det er nok ikke det sundeste for hænderne.

Det skal siges, at væggene er leca elementer, så det er heller ikke helt plant at køre med stripperen hen over det. Måske er det derfor, jeg ikke kan skrabe det af i "baner" ligesom de yderste lag.

Er der nogle, der har erfaring med lignende? Eller kendskab til noget værktøj, der nemmere kan "nulre"/skrabe det klistrede lag af?

Vh. RHStrange 
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv med en stiv kost.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 16-09-2022 16:42:42

Prøv med en stiv kost.

 Det bud kom jeg faktisk selv på - uden held (burde jeg nok have skrevet i min opslag) :-(

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Har du prøvet med en tapetafdamper?
jhb skrev den 16-09-2022 17:27:43

Har du prøvet med en tapetafdamper?

Nej det har jeg ikke. Tror du, den bedre kan tage klistret end opløseren?

Hvad tænker I om at sætte en giraf sliber på og spartle oven på det, som bliver siddende?
Hvis det sidder så godt fast, ville jeg ikke være nervøs for at spartle oven på. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
ev elmand skrev den 16-09-2022 19:11:46

Hvis det sidder så godt fast, ville jeg ikke være nervøs for at spartle oven på. 

Okay. Ville du stadig give det en tur med girafsliberen først for at få det løse af?

Ja først slibe og så spartle. Husk at spartle meget tyndt når muren ellers er lige. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
RHStrange skrev den 16-09-2022 18:33:16

jhb skrev den 16-09-2022 17:27:43

Har du prøvet med en tapetafdamper?

Nej det har jeg ikke. Tror du, den bedre kan tage klistret end opløseren?

Ja det tror jeg helt bestemt, har fjernet meget tapet med den.


 

ev elmand skrev den 16-09-2022 22:18:56

Ja først slibe og så spartle. Husk at spartle meget tyndt når muren ellers er lige. 

 Jeg har hentet en girafsliber i Harald skrald. Det bliver pænt glat, og det sidste tynde lag "papir", der sidder tilbage sker der ikke noget med, hvis jeg kradser i. Det bliver siddende. Tror du så ikke godt, jeg kan spartle oven på det? 


Tak for alle jeres råd. Det er guld værd for en ung amatør :-)
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også