Fjerne tapetrester

Hej med jer,

Jeg har ofte fundet hjælp og inspiration her på forummet, men har svært ved at finde nogen, som har min konkrete udfordring.

Vi har overtaget et hus fra 1980 med savsmuldstapet i flere rum. Det vil vi gerne have ned og fuldspartle i stedet for. Jeg har fundet masser af videoer og guides til, hvordan opgaven skal løses, og det går også fint det meste af vejen.

Til opgaven har jeg anskaffet mig en rulle der laver prikker i tapetet, en tapetstripper/skraber og tapetopløser. Umiddelbart er der flere lag tapet, men det ryger fint af med stripperen - undtagen det sidste lag. Det bliver sådan lidt klistret, når opløseren har virket, og strippen moser bare rundt i det. Det virker lidt som om, det er nemmere at nulre af med hånden, men det er nok ikke det sundeste for hænderne.

Det skal siges, at væggene er leca elementer, så det er heller ikke helt plant at køre med stripperen hen over det. Måske er det derfor, jeg ikke kan skrabe det af i "baner" ligesom de yderste lag.

Er der nogle, der har erfaring med lignende? Eller kendskab til noget værktøj, der nemmere kan "nulre"/skrabe det klistrede lag af?

Vh. RHStrange 
Hej med jer, Jeg har ofte fundet hjælp og... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen,

Lige en opfølgning på min opgave (så andre måske finder herind, hvis de står over for det samme).

Jeg har fundet 2 ting, der virker på det gamle tapet på leca.

1. Tapetopløser der er pakket ind i afdækningsplast i ca. 30 minutter. Så kan man tage det resterende af med en tapetstripper. Det kræver tid, men det kan lade sig gøre.

2. En carbide slibeskive til girafsliber. Den jeg har er korn 36 og kan fint kradse det af.

Nu har vi fået det af i køkkenet og fuldspartlet. Er der nogen, der har erfaring med at sætte glasfilt op? Hvor glat skal væggen være, for at det bliver pænt? 
Væggen får en let tur med girafsliberen i morgen, inden vi sætter filt på.

Har vedhæftet billede af væggen efter vi har taget tapetresterne af med metode nr. 1 og er billede efter vi har fuldspartlet.

Rasmus 
Væggen skal slibes med korn 80-120 ca. Før der opsættes filt.
Der skal primes før filten opsættes.

Alle bussemænd og ujævnheder kan ses gennem filt, så væggen skal føles helt glat når du kører en finger hen over.

Har du brugt en bredspartel til at fuldspartle med? Ellers skal du gøre dette som det sidste, og trække spartlen stramt af.

Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Gregeren skrev den 20-09-2022 17:23:17

Væggen skal slibes med korn 80-120 ca. Før der opsættes filt.
Der skal primes før filten opsættes.

Alle bussemænd og ujævnheder kan ses gennem filt, så væggen skal føles helt glat når du kører en finger hen over.

Har du brugt en bredspartel til at fuldspartle med? Ellers skal du gøre dette som det sidste, og trække spartlen stramt af.

Den får korn 120 på girafsliberen. Det er trukket glat med en bredspartel. Og så får det grunder inden opsætning af filt. Tak for hurtig svar!

Hej alle,

Hermed resultat efter jeg har gjort som ovenfor. Er selv yderst tilfreds. Tak for jeres inputs! :-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også