Producere egen strøm

Jeg kom til at tænke på om det et muligt for virksomheder at producere deres egen strøm, og om det overhovedet ville kunne svare sig?

Vi har på vores arbejdsplads et kæmpe fyr, ville man kunne sætte en generator på en af de motorer som trækker spåner fra siloen og ind i fyret lidt ala som vindmøller lavet strøm? Ville det overhovedet producere nok strøm til at det ville give mening?

Jeg har ikke noget som helst forstand på om det ville kunne lade sig gøre i virkeligheden, jeg ved bare at hvis man har noget der drejer rundt, så kan man lave strøm.

Jeg er godt klar over at det nok ikke ville give det helt store i strøm i sig selv, men havde man f.eks 50 generatorer på 50 fabrikker, og srndte det hele ud til elnettet, så kunne det måske producere nok til at det gav mening i det samlede billede?

Min tanke med det er om man ikke kunne udnytte de motorer som sligevel drejer rundt hele tiden ude i landet til at producere strøm?

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
vil du sætte en elmotor til at drive generatoren ? 
medmindre jeg har misforstået noget er ideen dødfødt. 

Vi har på vores arbejdsplads et kæmpe fyr, ville man kunne sætte en generator på en af de motorer som trækker spåner fra siloen og ind i fyret lidt ala som vindmøller lavet strøm? Ville det overhovedet producere nok strøm til at det ville give mening? 
Det giver ikke mening at lade en motor, som forsynes med strøm fra nettet drive en generator, som skal sende strøm ud på nettet. Den strøm, du evt. kunne producere ,vil altid være mindre end den strøm, du bruger til at producere den. 

fase
Hehe jeg har som skrevet ikke forstand på om det ville kunne lade sig gøre. 

Min tanke var bare at når motoren aligevel køre hver dag, om man kunne sætte noget på så den lavede strøm samtidig med at den køre hvis det giver mening?

Nej det giver ikke mening, fordi du producerer mindre end du optager. Du skal også træde på pedalerne på din cykel for at komme frem. Altså du skal tilføre energi for at få udført arbejde.

fase
Generatoren på en bilmotor laver ikke gratis strøm, den får faktisk motoren til at bruge en masse benzin.
Tilsvarende vil en generator der sættes på en elmotor få den til at bruge en masse mere strøm. Plus at der vil være tab i systemet.
Energi kommer ikke af sig selv, det skal omsættes fra en anden energiform, som gas, kul, vind, sol m.m.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Annonce
Jet er med på at den ikke ville kunne lave det samme som den bruger.

Mem hvis motoren køre nu og bruger lad os sige 1 kw i timen. Hvis man satte noget på som kunne producere måske halvdelen af hvad den bruger, så ville man trække en kw i timen fra elnettet, men sende 0.5 kw ud i timen.

Det kan være jeg misforstår hvad du mener, mener du at hvis man satte sådan en anordning på, så ville den bruge endu mere strøm på at dreje rundt fordi at den også skulle genere strøm?

Kermit_369 skrev den 16-09-2022 09:27:43

Generatoren på en bilmotor laver ikke gratis strøm, den får faktisk motoren til at bruge en masse benzin.
Tilsvarende vil en generator der sættes på en elmotor få den til at bruge en masse mere strøm. Plus at der vil være tab i systemet.
Energi kommer ikke af sig selv, det skal omsættes fra en anden energiform, som gas, kul, vind, sol m.m.

Du har helt sikkert ret, jeg kan bare ikke forstå hvis ikke man kan udnytte en stor motor som aligevel køre til at lave energi samtidig med at den køre.

I mit hoved kunne man "bare" sætte et eller andet på som drejede rundt og lavede strøm samtidig med at den kørte aligevel. F.eks sætte et dobbelt remhjul på motoren så den også trak en generator, men der var nok nogen som havde opfundet det hvis det kunne lade sig gøre 🙂
Hvis du har en motor der står og bruger 1kw, og du så sætter en generator på, som producere 0,5kw, så stiger motorens strømforbrug til 1,5kw (nok mere, da der er tab).
Discrusio skrev den 16-09-2022 10:01:02

Hvis du har en motor der står og bruger 1kw, og du så sætter en generator på, som producere 0,5kw, så stiger motorens strømforbrug til 1,5kw (nok mere, da der er tab).

Så lærte jeg også noget idag🙂 

Vil det også være tilfældet hvis du satte en lille generator på en kæmpestor motor? 

Og nu spørger jeg nok dumt, men på nogen cykler er der sådan en magnet på hjulet som laver strøm til lyset på cyklen uden at skabe friktion, kunne man evt bruge sådan noget til at lave strøm?

Ja det gælder også med stor motor og lille generator.
Og din magnetlygte på din cykel, skaber også modstand, den er bare så lille, a du ikke ligger mærke til det, da LEDlygten bruger så lidt energi.
Den energi du putter ind, vil ALTID være højre end den energi du får ud.
Du kan ikke lave energi ud af ingenting. 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis