Producere egen strøm

Jeg kom til at tænke på om det et muligt for virksomheder at producere deres egen strøm, og om det overhovedet ville kunne svare sig?

Vi har på vores arbejdsplads et kæmpe fyr, ville man kunne sætte en generator på en af de motorer som trækker spåner fra siloen og ind i fyret lidt ala som vindmøller lavet strøm? Ville det overhovedet producere nok strøm til at det ville give mening?

Jeg har ikke noget som helst forstand på om det ville kunne lade sig gøre i virkeligheden, jeg ved bare at hvis man har noget der drejer rundt, så kan man lave strøm.

Jeg er godt klar over at det nok ikke ville give det helt store i strøm i sig selv, men havde man f.eks 50 generatorer på 50 fabrikker, og srndte det hele ud til elnettet, så kunne det måske producere nok til at det gav mening i det samlede billede?

Min tanke med det er om man ikke kunne udnytte de motorer som sligevel drejer rundt hele tiden ude i landet til at producere strøm?

Jeg kom til at tænke på om det et muligt for... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Discrusio skrev den 16-09-2022 11:01:18
Den energi du putter ind, vil ALTID være højre end den energi du får ud.

Hvilket så faktisk ikke passer.

Den energi man putter ind, vil ALTID være det SAMME som den energi man får ud.
Spørgsmålet er blot i hvilken energiform man får ud. Det kunne f.eks. være strøm og varme (tab).
Når man har en motor på f.eks. spån udsugning så er den kalkuleret til det brug. Som andre skriver så bruger den mere strøm hvis den også skal trække en generator.
Cykelhjulet med dynamo er et godt eksempel. 
I gamle dage var der sådan en lille dynamo som man skubbe ind imod dækket. Jeg garanterer at det skulle være meget mørk før jeg startede den. Det tydelig mere besværlig at træde rundt.
Jeg har lige serviceret en barnebarns cykel og var ikke tilfreds med modstanden i forhjulet. Jeg havde den totalt adskilt, gjort kugler rene og smurt dem igen. Strammede krak sammen og løsnede det lidt så det ikke var kugler var i klemme 
Alligevel kunne man tydelig mærke magnet modstanden fra den indbyggede dynamo. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis