Asbest på loftet?

Hej med jer

Jeg har overtaget et hus i år / 2022. Huset er fra 1962, hvor det blev født med B5 eternittag. Jeg er overbevist om, at det medfødte tag blev udskiftet til det nye fibercementtag i 2008 (både ifølge tilstandsrapport og historiske luftfoto).

I går skulle jeg besigtige min stålskorsten på loftet, og jeg prøvede at komme derhen på den meget snævre gangbro. Efter 20 minutter gav jeg op og jeg begyndte også at blive bekymret, hvorledes det støv og byggemateriale der lå på gangbroen som jeg kravlede på, at det var rester fra det gamle fibercementtag. Jeg havde selvfølgelig ikke åndedrætsværn på, for tænkte at der var "sikkert" på gangbroen.

Samtidig med at jeg var deroppe konstaterede jeg gråt støv og stumper mange steder på isolering og
gangbro (se vedhæftede fotos).
Det omtalte materiale forekommer mig som: noget af det som fint støv,
noget af det lidt kornet, lidt puds- og mørtel agtigt.

I tilstandsrapporten står følgende:
Der ligger enkelte små stykker
eternit på isoleringen, efter der
er lagt ny tagbelægning..
-
Eternitstykkerne kan
indeholde asbest, hvorfor
kontakt bør undgås. Såfremt
det ønskes fjernet bør det ske
i henhold til gældende
anvisninger.

Jeg har ikke kravlet hele loftet igennem, men fandt ikke noget jeg umiddelbart vil forbinde med "flager" eller "eternitstumper" fra et fibercementtag.

Jeg har efterfølgende læst vidt og bredt omkring asbest, eksponering, og hvad det kan medføre at kræft- og sygdomstyper. Jeg tænker, at der skal betydelig større mængder til og eksponering over meget længere tid til, før at det er noget at bekymre sig over.

Men alligevel er tanken om, at jeg potentielt har kravlet i asbestholdigt støv og at der potentielt kan være store mængder asbest på mit loft, er træls og lidt ubehagelig.

Loftslemmen har stået åben længe, for at få noget frisk luft op på loftet. Loftslemmen er placeret ude i garagen, hvor vi kun kommer kortvarigt 1 gang om måneden.

De to indvendige facadegavle på loftet er pudset. Der er 1 meter rest af den gamle skorsten, som hovedsageligt består af mørtel, puds og jern.

Mine spørgsmål er som følger:

1.
Det beskrevne materiale på isolering og gangbro:
Er det fra de pudsede facadegavle på loftet?
Er det rester fra da skorstenen blev fjernet?
Er det drys og afbrækkede stykker fra det gamle fibercementtag?

Ifølge tegnings materiale, så er huset født med 50 mm. måtter eller batts (se vedhæftet foto). Isolering på loftet nu, er ifølge energimærkningsrapport og vedhæftede fotos 300 mm. mineraluld.

2.
Er 300 mm. mineraluld udlagt samtidig med det nye tag?
For så virker det underligt, at der er der ligger det materiale ovenpå det?

3.
Er der belæg for at klage over tilstandsrapporten, hvis det viser sig, at der er asbest rester / eternitstykker overalt og ikke kun "enkelte små stykker"?

Hvis I har behov for yderligere forklaring eller fotos - så kan jeg godt besigtige loftet igen.

Jeg tænkte, at jeg lige ville høre jer ad herinde, inden jeg begyndte at bestille prøver eller tilkøbe dyr rådgivning.

Mange tak på forhånd
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er minimal / mikroskobisk chance for at du vil mærke til det. Lungehindekræft forårsages fortrinsvis af påvirkning med asbest fibre. Og der er undersøgelser der viser at få ugers påvirkning kan give lungehindekræft. 
MEN statistikken siger at det er en sjælden sygdom. 
I gennemsnit 2020 blev der konstateret ca. 23000 nye kræfttilfælde hos mænd og ca. 21500 hos kvinder i DK. Heraf ca. 1220 + 22  var lungehindekræft. 
Så det er langt fra en hyppig kræftform. Udviklingen kan tage op til 40 år så en stor del af dem der får det konstateret nu har arbejdet mere intens med materialet.    


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
De nye fiberecementplader kan sagtens drysse lidt så det er nok bare det du kan se på din isolering men hvis du vil være sikker kan du købe et testkit hvor du selv udtager prøven og sender ind til analyse, det koster 750kr.
perhans skrev den 14-09-2022 16:17:06

De nye fiberecementplader kan sagtens drysse lidt så det er nok bare det du kan se på din isolering men hvis du vil være sikker kan du købe et testkit hvor du selv udtager prøven og sender ind til analyse, det koster 750kr.

 Men de er sorte? Eller er det kun en sort overfladebehandling?

Der kom et nul for meget i min statistik
Det er 122 nye tilfælde om året for mænd UNDSKYLD  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Oblivion77 skrev den 15-09-2022 08:48:00

perhans skrev den 14-09-2022 16:17:06

De nye fiberecementplader kan sagtens drysse lidt så det er nok bare det du kan se på din isolering men hvis du vil være sikker kan du købe et testkit hvor du selv udtager prøven og sender ind til analyse, det koster 750kr.

 Men de er sorte? Eller er det kun en sort overfladebehandling?

 Sorte plader er grå plader er er malede, men hvis du ikke kan se at de er begyndt at skalle af på undersiden, så er det nok ikke det du kan se.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også