Lukke gammelt udluftningsrør på tag

I forbindelse med renovering af badeværelse, nedlagde VVS'eren udluftningsrøret til faldstammen. Derfor har jeg nu et tomt rør på taget (tagpap), som skal lukkes - jeg har sat en plastflaske på for at tætne det midlertidigt.

VVS'eren havde lovet at lave en permanent tætning af røret, men efter at have rykket flere gange, gider jeg ikke vente mere og vil lave det selv.

Er der nogen der har en ide til hvordan jeg bedst laver en holdbar løsning?

Røret er ca. 7 cm i diameter (udvendigt mål).

Mvh. AllanE
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville nok fjerne røret helt, pg lave en “prop” af et stykke krydsfiner, som så understøttes fra undersiden. Derefter brænde over- og underpap på oversiden.

Søren O
Er du helt sikker på, at udluftningen må fjernes? Det kan være tinglyst på din ejendom, at den skal være der.
Bare så du ikke bruger en masse tid på at lukke noget, som så senere skal genetableres   

Det vil jeg dælme håbe! For badeværelset inkl. ny faldstamme er lavet færdigt   

VVS'eren var overbevist om, at den var ligegyldig, bl.a. fordi vi har flere udendørs brønddæksler. Han sagde, at hvis det bliver et problem, kan man montere en ventil i kælderrummet lige under toilettet.

Hvis det er et krav/tinglyst, hvor kan jeg så tjekke det henne?

Mvh. AllanE
Har ikke lige en reference til det. Er bare sikker på at have læst et sted, at det er et generelt problem når udluftninger bliver fjernet, da det påvirker hele kloaknettet - også naboens. Derfor er det krav til at et vist antal huse i et område skal have fri udluftning.

Vil tro det fremgår af oprindelig byggeansøgning, hvis myndighederne har stillet krav om fri udluftning.

Her står lidt https://www.purus.dk/uploads/tx_news/fal-qbank-6912481977211813889.pdf
Citat af citat: "Her citerer vi, hvad der står i DS 432:”spildevandsledninger i jord skal være udluftede i fornødent omfang for enden af alle hovedafløbsledninger samt en gang for hver 100-200 meter afløbsledning. Den stedlige bygningsmyndighed kan derfor stille krav om, at afløbsledninger i visse bygninger skal være frit udluftet” "

I forhold til dit spørgsmål, er der måske inspiration her:
https://goerdetselv.dk/tag/tagpap/reparer-dit-tagpap-nemt-og-hurtigt


Annonce
Ok. Jeg stoler på at de to udendørs brønde (med ikke helt tætsluttende dæksler) giver tilstrækkelig ventilation. Der er én foran huset og én igen mellem toilet 1 og 2, som er i to forskellige bygninger. Jeg ser heller ikke vandspejlet i toilettet bevæge sig, når man trækker ud i husets fjerneste toilet.

Men uanset hvad, så skal jeg her-og-nu have lukket det gamle rør, for min plastflaske overlever nok ikke vinteren   

Mvh. AllanE
AllanE skrev den 15-09-2022 15:45:05

Men uanset hvad, så skal jeg her-og-nu have lukket det gamle rør, for min plastflaske overlever nok ikke vinteren   

Du skal ud og bruge penge på noget tagkit/asfaltklæber og en lap tagpap. Tror kun man kan købe hele ruller. En prof er 10-20 minutter om det lille projekt så jeg ville overveje om det ikke var ca ligeså billigt en få en fagmand til det eftersom han har det hele med på bilen.


/BOFH 


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis