Sol celle skur - men med backup fra elnettet?

Hej alle

Jeg har et skur hvor jeg trækker en 90-100 watt en stor del af vinteren.Da skuret er isoleret, så har jeg en 80 watt tube heater kørende og jeg dyrker lidt spise svampe, så der er også en svag lampe og en pumpe der kører i ny og næ.

Med de priser vi har nu, så frygter jeg for vinteren, og overvejer om jeg ikke skulle smide et 200-300 watts solcelle på taget, og vinkle de 35 grader mod syd.

Tanken var, at et batteri ville opsamle overskydene strøm men at elnettet ville kunne oplade batteriet når det var ved at løbe tør. På den måde behøver jeg ikke sende til elnettet.

Men er det forsvaligt og er det lovligt ?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er bare næsten ingen sol i vinterperioden , og din investering vil nok aldrig komme hjem igen 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Hej 

Nej jeg har ikke tænkt over batteri størrelse endnu. Men overvejer til at starte med, et større bilbatteri, da det er billigere end et litium batteri - men med tiden skulle de helt sikkert opgraderes til noget bedre.

Er det muligt med en hybrid inverter at gøre som jeg tænker ? Chancen er dog også for at det ikke er 100w døgnet rundt - måske er min isolering god nok, så den kun er tændt 70% af tiden i december og januar :)
Og Karl Smart ( sjovt navn )

Har tjekket sol højde og skygge fra bolig, i december og januar - ganske rigtigt. Der vil kun være sol fra solopgang og til ca kl 13 - og hvis vi så tænker skydække, så er det ikke meget.
Men resten af året vil det kunne svare sig måske - tænker faktisk at udnytte hele skuret til svampe produktion, så der vil være strøm forbrug i lidt større grad. F. eks opvarming af dele af skuret til 21 grader, også i de perioder hvor det kun er 12 grader uden for. 
Du skal op i noget der ligner 160Ah, hvis du skal kunne bruge dit batteri på en dag uden solskin. Du kan indrette dit batteri og solceller efter hinanden så du slipper for inverteren, men kun behøver en spændingsregulator mellem solfanger og batteri. Opvarmning fra 12° til 21° med batteri glemmer du.

fase
Annonce
Et af problemerne ved blybatterier, er at de ikke tåler at blive helt afladet. Derfor er den reelle kapacitet, betydeligt lavere end den påtrykte. Der skal en styring til. Desværre er kan man ikke måle på spændingen, hvor fyldt et blybatteri er, så styringerne virker ikke så godt som dem til litium-batterier.

Ved 12V vil hver Ah (ampere-time) give dig 100W varme i 7 minutter.

Om vinteren vil 300W solceller, næppe kunne trække varmelegemet i solskinstimerne, så der kan man ikke lade et batteri op. Du skal nok op på 3000W solpaneler, før dit projekt begynder at give mening om vinteren.

Det bliver vist nogle temmelig dyre svampe   

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Ja det gør det vist - ellers må jeg æde de 10-20 kr det koster om dagen og håbe på at jeg kande savsmuld til en ordentlig pris - så kunne jeg sælge lidt og få dækket omkostningerne.
Er det noget med at svampe godt kan lide et fugtigt miljø?

Her ville det måske give mening med en lille varmelampe på en flaske propangas.

Der ville gå flere  uger imellem du ville skulle skifte en 11kgs flaske.
Et energiforbrug svarende til 100w bør give en driftstid på ca.60 dage.

Det er ca. 100kr./md. I flaskegas.

Elektronikteknikeren
Et af problemerne ved blybatterier, er at de ikke tåler at blive helt afladet. Derfor er den reelle kapacitet, betydeligt lavere end den påtrykte. 
Hvorfor mener du ikke at den påtrykte kapacitet ikke passer? Den påtrykte kapacitet er beregnet ud fra en afladetid på 20 timer. Det betyder, at en kapacitet på 100Ah kan afgive en strøm på 5 A i 20 h. En større afladestrøm giver en mindre kapacitet end 100 Ah. 

fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis