Hvordan beregne om nyt tag svarer sig?

Vi overtager et hus fra start 70’erne med betonsten uden undertag. Vi er lidt usikre ift taget så her baggrund først:

- Tilstandsrapporten bemærker et par enkelte knækkede sten, manglende “tætning bånd ting” ude ved remmen (så der kan teoretisk blæse sne ind der) og behov for understrygning indefra med bitumen.
- egen byggesagkyndige var sådan: “reparer, understryg og det holder i rum tid endnu (hvad det så er). Han bemærkede at lægter (foruden en enkelt knækket) var fine og uden fugt.
- energimærket er D, og der ligger “kun” 150 mm på loft. Det kunne passende opdateres til 300 mm.

Planen har hidtil været:
- jeg understryger med bitumen selv de manglende 5 cm op af siderne. Det koster altså en del i kr og tid.
- jeg hæver gangbroen og udvider den (skal alligevel ligge på et eller andet ved understregningen) og isolerer til 300mm
- jeg renser taget manuelt for mos og alger. Manglende undertag = no go med spuler og lignende.

Men jeg vil helst undgå at smide gode penge efter et dårligt tag. I princippet er de garanterede 50 års holdbarhed jo slut. Og konen synes et ståltag er pænere. Samtidigt overvejer vi solceller og vand varmepumpe, fordi det giver besparelse + energimærke A2010 (og dét tror jeg øger husets værdi samtidigt).

Så langt, så godt. Tak for dem der læste hertil. Nu spørgsmålene. Der er ~130 kvm oprindeligt hus med gammelt tag og dårlig isolering.
- Hvordan beregner jeg enkelt og smart, om det kan betale at droppe al vedligehold og istedet gå all ind på et nyt ståltag (som giver et dejligt “stramt” look til huset)?
- google er ikke min ven. Hvordan finder jeg eksempler på 70er huse med ståltag så jeg kan se, om det ser godt ud?
- er jeg helt ude i hampen i tilliden til, at et ståltag kan holde 50-100 år som Bolius hævder?
- og mere teknisk, er det voldsomt meget dyrere at isolere skrå vægge ved nyt tag og dermed få et varmt loft rum så evt åbning til kip på sigt er muligt?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mht understrygning så er der materialer for næsten 10.000kr og så har du stadig et gammelt tag.
Jeg har endnu tilgode og se et ståltag der ikke ser ud som om det er noget man har monteret enten fordi man ikke havde penge til en “rigtig” tagdækning eller fordi husets tagkonstruktion ikke kunne bære mere. Et tag i Zink ser derimod rigtig godt ud, men koster selvfølgelig også væsentligt mere.

Hvis jeg stod i dine sko ville jeg lægge nye tegl i stedet, afhængigt af valg af fabrikat og model kan det gøres for 50.000kr og op efter i materialer. Det er selvfølgelig væsentligt dyre hvis du ikke selv kan/vil.

Mht. til at lave skrå vægge på loftet er der meget arbejde i at lave det, især hvis i vil starte med at beholde lofterne da man så skal ligge på loftet og fedte med at få dampspærren tæt i tagfoden.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 12-09-2022 20:56:49

Mht understrygning så er der materialer for næsten 10.000kr og så har du stadig et gammelt tag.
Jeg har endnu tilgode og se et ståltag der ikke ser ud som om det er noget man har monteret enten fordi man ikke havde penge til en “rigtig” tagdækning eller fordi husets tagkonstruktion ikke kunne bære mere. Et tag i Zink ser derimod rigtig godt ud, men koster selvfølgelig også væsentligt mere.

Hvis jeg stod i dine sko ville jeg lægge nye tegl i stedet, afhængigt af valg af fabrikat og model kan det gøres for 50.000kr og op efter i materialer. Det er selvfølgelig væsentligt dyre hvis du ikke selv kan/vil.

Mht. til at lave skrå vægge på loftet er der meget arbejde i at lave det, især hvis i vil starte med at beholde lofterne da man så skal ligge på loftet og fedte med at få dampspærren tæt i tagfoden.


Kan man bygge alting klart på forhånd så evt utæthed undgås? Altså mindske perioden med åbning til elementerne?

Er det zinktage jeg forveksler med ståltage? Det er det her design vi tænker på, blot i mørkt. https://bygtek.dk/artikel/tag-tagsten/ny-stlprofil-klder-byggeriet
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis