Timer til tænd/sluk af elpatron i varmtvandsbeholder

Man kan få en række forskellige timere til at tænde og slukke for noget på bestemte tidspunkter, der virker sådan, at man stikker timeren i stikkontakten, og så stikker man det der skal tændes og slukkes oveni timeren. Jeg er ude efter noget, der kan det samme, men hvor timeren sidder på ledningen, ligesom man ville sætte en afbryder på ledningen til en lampe eller sådan noget.

Det drejer sig om, at jeg gerne vil kunne slukke automatisk for elpatronen i vores varmtvandsbeholder i de perioder, hvor transporttarifferne er høje. Beholderen er tilsluttet fast. Dvs. ledningen går ind i siden på en anden stikkontakt, men beholderens tilslutning kan ikke slukkes og tændes fra stikkontakten, og ledningen kan heller ikke tages ud. 

Kan man få en timer som beskrevet ovenfor, som kan sættes på selve ledningen? Hvis ja, må - og bør - jeg selv rode med ledningen til sådan en beholder, eller er der et eller andet ved sådan en fast installation, der gør, at det er uden for gds-territorie? 
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan købe en lille Din skinne afdækning. Så er der mange muligheder. 
Når du skriver timer så mener vi en som forsinker tænding eller slukning. Eller om kan give sluk/tænd impulser af bestemte varighed. Tænk på blinkrelæ ved bilen f.eks.
Skal du have den ti at tænde på bestemt klokkeslæt så skal du gå efter elektronisk ur, også kaldet kontakt ure.
Men ingen af de muligheder kan finde ud af strømpriser så du skal selv være aktiv hver dag når du kender strømpris. 
Desuden skal du jo være sikker på at du har time afregning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, strømpriserne holder desværre ikke nogen fast køreplan. For tiden har vi fast pris - men vi bor i et område, hvor transporttariffen fra oktober begynder at stige en hel del. Jeg mener det er i tidsperioderne omkring 5-8 og 17-20. Det er samtidig også der, alle går i bad, og det er der, der bliver vasket op osv. Så jeg tænker at hvis man i det mindste kan tvinge elpatronen til ikke at køre der, så må der da være noget at vinde. Der er rigeligt med varmt vand til at det sagtens kan vente, til de dyre timer er ovre.

Det er super fedt, at du lige sætter navn på. Tak for det! Det første skridt er jo at finde ud af, hvad det man leder efter overhovedet hedder! Men sådan et kontaktur - er der noget i vejen for, at jeg selv sætter det på ledningen? Kan jeg nappe ledningen over og køre dem ind i hver ende lige så let som på en lyskontakt eller sådan noget?
Reglen siger: Fast installation => elektriker arbejde
Ja jeg vil mene du sagtens kan montere det selv. Der er ofte diagram eksempler ved sådan et kontakt ur. 
"motordelen" skal have fase og nul. og så skal den ene leder til vandvarmer igennem kontakt sættet. 
Er det 3 faset kontaktsæt så er der lidt mere der skal bruges. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg mener ikke, det er 3-faset. Men nu er jeg jo ikke elektriker! Jeg tror, jeg vil høre efter, hvad elektrikeren ville skulle have for det, og så holde det op mod, hvor stærk jeg er i troen på, at jeg selv ville kunne få det til at fungere :)

Tak for hjælpen i hvert fald!
Og vær sikker på at det kontaktur e.l. du vælger kan håndtere vandvarmerens effekt.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
Fuldstændig rigtigt! Det er en anden del af det. Jeg søgte lige lidt hurtigt på det og kunne godt se, at der stod noget om max effekt. Den skal jo gerne kunne tage fuld skrald på 1 fase, hvis det er sådan vandvarmeren kører. 
Hej, jeg har samme tanke ift. varmtvandsbeholderen i vores sommerhus. Min umiddelbare tanke er, at den skal kunne fjernbetjenes og slukke om natten, men min løsning også kunne bruges til at time med billig strøm. Jeg har 2 faser på min beholder (3600w i alt). Den kan køre både med en eller 2 faser - det tager bare dobbelt så lang tid med 1 fase). 

Jeg har tænkt mig at købe en smartswitch til hver fase (https://www.amazon.de/-/en/Wireless-Control-Android-Compatible-Assistant/dp/B0784RD379) og sætte det i en boks ml. vægudtag og vandvarmer (https://www.amazon.de/gp/product/B07R4L7XF4 - husk også kabelforskruninger). 

I appen kan du styre, hvornår de skal tænde (også når du er væk fra huset), og der er mulighed for IFTTT, som kan kobles på strømpriserne - dette har jeg dog ikke forstand på endnu :)

Der er tale om en fast installation, som en elektriker normalt bør udføre (læs: lad være med at gøre det selv, hvis du ikke har forstand på el og sikre installationer - særligt belastning/dimensionering er vigtig at have styr på). Du kan omgå, at det er en fast installation ved at sætte (kraft)stik i hver ende af boksen, så boksen kan fra- og påkobles.
Du kan omgå, at det er en fast installation ved at sætte (kraft)stik i hver ende af boksen, så boksen kan fra- og påkobles.
Det kræver så, at delene ikke er til fast installation, ellers er din anvisning ikke lovlig. Forklar lige hvordan et kraftstik monteres i en tavlelignende kasse uden, at det er fast installation.

fase
Hej S Fabrin: Du har sikkert mere forstand på lovgivningen end mig, men jeg tænker, at hvis man monterer et CEE stik på den nuværende ledning fra den faste installation og et CEE stik på vamtvandsbeholderens ledning, så kan man både koble vandvarmeren direkte til den faste installation og sætte anordningen/boksen imellem de to stik.


shelly laver mange af de der dimser til smarthome, den skal så typisk på wifi, også kan den styres fra appen.. 
søg på shelly på google, jeg kan åbenbart ikke sætte et link fra siden ind. 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis