Timer til tænd/sluk af elpatron i varmtvandsbeholder

Man kan få en række forskellige timere til at tænde og slukke for noget på bestemte tidspunkter, der virker sådan, at man stikker timeren i stikkontakten, og så stikker man det der skal tændes og slukkes oveni timeren. Jeg er ude efter noget, der kan det samme, men hvor timeren sidder på ledningen, ligesom man ville sætte en afbryder på ledningen til en lampe eller sådan noget.

Det drejer sig om, at jeg gerne vil kunne slukke automatisk for elpatronen i vores varmtvandsbeholder i de perioder, hvor transporttarifferne er høje. Beholderen er tilsluttet fast. Dvs. ledningen går ind i siden på en anden stikkontakt, men beholderens tilslutning kan ikke slukkes og tændes fra stikkontakten, og ledningen kan heller ikke tages ud. 

Kan man få en timer som beskrevet ovenfor, som kan sættes på selve ledningen? Hvis ja, må - og bør - jeg selv rode med ledningen til sådan en beholder, eller er der et eller andet ved sådan en fast installation, der gør, at det er uden for gds-territorie? 
Man kan få en række forskellige timere til at... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Lingo: Der er ikke den store forskel på monteringen om din vandvarmer kører på 1 eller 2 faser. Begge systemer er med 2 ledninger plus jordleder naturligvis.
Så hvis du afbryder 1 fase ville begge systemer holde op med at varme.
Det enfasede system er blot 230v  medens det man kalder 2 faset er 400 v. 
400 V og 3600 V er 9 Amp. og det skal dit kontaktsæt kunne håndtere. Det er ohmsk belastning og derfor det letteste at afbryde.  
Den du har link til er godt nok kun til 230 V . Den skal have fase og Nul og de skal begge gå igennem relæ så det kan ikke køre 2 faset. Kun hvis du får Son off relæ til at styre en almindeligt relæ. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Lingo skrev den 21-10-2022 16:53:50

Hej S Fabrin: Du har sikkert mere forstand på lovgivningen end mig, men jeg tænker, at hvis man monterer et CEE stik på den nuværende ledning fra den faste installation og et CEE stik på vamtvandsbeholderens ledning, så kan man både koble vandvarmeren direkte til den faste installation og sætte anordningen/boksen imellem de to stik.
Jeg ville vælge en anden løsning, som går ud på at montere en omskifter i samme kasse som styreautomatikken. Omskifteren skal så have tre stillinger Manuel -O - Auto. Der kan evt. bruges en omskifter Man - Auto, men omskifteren med tre stillinger giver muligheden for at koble vandvarmeren fra uden at demontere ledninger. Autostillingen indkobler så forsyningen, som er styret af automatikken, og manuelstillingen gør at du kan koble varmelegemet til, når du opholder dig i huset. 

 


fase
EV: Vandvarmeren skulle både kunne kobles til 230V og 400V, så jeg troede egentligt bare, at den havde 2 varmelegemer i sig som kunne køre på hver sin fase med samme nul. Hvis det forholder sig som du siger, ville jeg nok bruge en enkelt sonoff switch sammen med en contractor (https://www.amazon.de/-/en/ESC425S-Contacteur-Silencer-Circuit-Breaker/dp/B0065WI8OC) og montere det i en lille tavle (https://www.amazon.de/-/en/Distribution-Surface-Mounted-Modules-Mounting-Waterproof/dp/B0BD7GKBL5)   
Lingo: Det du henviser til i sidste indlæg er blot en monterings kasse. 
Du kan med fordel finde produkter hos Greenline - elgrossisten - eller andre af de danske sider. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
EV: Enig, men man finder næppe en vådrumsmonteringskasse og Hager contraktor til samme pris på danske sider - oven i købet med gratis fragt😊
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis