Alpha3 arbejder konstant..?

Godaften

Jeg har i weekenden installeret ny cirkulationspumpe på mit Baxi 1.5 træpiller fyr Til et 2-strengs anlæg.

Den er farlig smart med Bluetooth osv.

MEN - selvom hverken radiatorer eller gulvvarme kalder på varme, står den og kører på 26W - hvad der svare til 1.7 M/h.
Er det fordi mit gamle fyr ikke kan styre pumpen, og fortælle den at der ikke er stor efterspørgsel efter varme, står den bare og pisker i vand der ikke cirkulerer -  eller hvad kan det skyldes?

Hvad forventet at den kunne mere end det!!

Kan jeg læse mere om den et sted, og kan jeg indstille den?



Mange hilsner
Polite
 
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg forstår ikke hvad du mener med 1,7 M/h det er ikke en måleenhed der findes. 26 W svarer til 228 kWh på årsbasis hvilket på årsbasis er en god 1000kr seddel.

Start med at læse opsætnings vejledningen på grundfos`s hjemmeside.



Selvbygger med stort S. 
Når din pumpe skriver 1,7 m3 betyder det at den pumper 1,7 mpr. time. Det må altså være noget der kalder på varme. Hvad med din varmtvandsbeholder - har du termostat til st regulere beholdertemperatur?
Rigtig god ide at læse manualen på Grundfoss hjemmeside.
Hos os har jeg lige skiftet en Alpha 2 pumpe. Den forsyner 5 lejligheder (ca. 550 m2) og forbruger lige nu 2 W (100 l/time).

Søren O
Den pumper vel rundt i shuntkredsen på Baxi-en, eller sidder der en særskilt pumpe på Baxi ?
Tak for Jeres svar.
Der er ikke noget der kalder på varme - jeg kan se når vandvarmer, gulvvarme og radiatorer kalder på varme - mine radiatorer styres af Danfoss Ally, så jeg kan se på app’en når de åbner. Der er termostat på varmtvandsbeholderen, og indikator når den beder om varme.
Jeg har tjekket fyret mange gange, og det er på pause og tænder kun hver 10. Min. Fordi der ikke er behov for varme.
Ja Superdiy - der skulle have stået M3/h - altså kubikmeter pr. Time :-)
Jeg prøver og ser om jeg kan finde manualen såfremt der findes en udover den som fuldte med ved køb.



Mange hilsner
Polite
 
Din baxi pausefyrer når set-temperatur er opnået, dvs der er ild hele tiden og der køres en lille portion piller frem hver 10. minut, til at holde ilden vedlige.
Er ret sikker på at din pumpe cirkulerer vandet rundt i shuntkredsen på baxi-en, hvilket også er nødvendigt, da returtemperatur skal være minimum 60 grader, for at kedlen ikke tæres op.
Annonce
Ja, djaydjay, det tror jeg også… “shunten” er en kuglehane som er reguleret så returvandet er ca. 15-20 grader under fremløb som jeg har sat til ca. 77-80 grader.

Men jeg har også noget andet som cirkulerer… jeg kunne mærke på mit 1” fremløbsrør at den sendte varme ind i huset, men ingen radiatorrør eller gulvvarme tilløbet var varmt… så noget er der sg galt!!

Mange hilsner
Polite
 
Kan shunten laves så vandet ikke cirkulerer der hele tiden..? Har set andre mere moderne løsninger, men er ikke ekspert i shunt - heller ikke i shunt ;.-)

Mange hilsner
Polite
 
Vandet er nødt til cirkulere, for at holde returtemp oppe på de ca 60.
Har du trykexpansion eller åben expansion på loftet ?
Hvis åben, så kan der en sjælden gang være lavet cirkulation gennem den, for at sikre mod frost. Det er ikke den billigste løsning 🤔
Og skal du have optimeret din baxi, så skal du kigge forbi stokerpro.dk, der sidder nogle virklig nørder i lige baxi 1.5
Jeg har tryk expansion.
Jeg har lige tjekket indendørs igen, og jeg kan ikke finde ud af hvor den sender det varme vand hen.. det er mystisk. Installationen er rimelig gammel, en del fra 60’rene men nyere gulvvarme. Rørene og opsætningen af fyret i fyrrummet cirkler lidt klodset opbygget.
Jeg gad godt at vide hvordan jeg kunne tegne en ny installation og undgå at pumpen drøner derudaf..

selvfølgelig vil det blive anderledes når det bliver koldt, og de fleste radiatorer åbner + gulvvarme.. 

Mange hilsner
Polite
 
Ja, kender godt stokerpro, der er flere der har hjulpet med indregulering af fyret - der er sikkert nogle der der kan tegne en ny opsætning :-)

Mange hilsner
Polite
 
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis