Alpha3 arbejder konstant..?

Godaften

Jeg har i weekenden installeret ny cirkulationspumpe på mit Baxi 1.5 træpiller fyr Til et 2-strengs anlæg.

Den er farlig smart med Bluetooth osv.

MEN - selvom hverken radiatorer eller gulvvarme kalder på varme, står den og kører på 26W - hvad der svare til 1.7 M/h.
Er det fordi mit gamle fyr ikke kan styre pumpen, og fortælle den at der ikke er stor efterspørgsel efter varme, står den bare og pisker i vand der ikke cirkulerer -  eller hvad kan det skyldes?

Hvad forventet at den kunne mere end det!!

Kan jeg læse mere om den et sted, og kan jeg indstille den?



Mange hilsner
Polite
 
Godaften Jeg har i weekenden installeret ny... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Efter reguleringen af kugleventilen til shunten som sikrer høj retur temp. (60+ grader) og at alle radiatorer har været åbnet og luft er kommet ud - særligt i vvb, kommer pumpen nu ned på ca. 0,6 m3/h hvilket er mere acceptabelt end tidligere. Bare til orientering.

Mange hilsner
Polite
 
På vores pillefyr er der en ESBE shunt(med indvendig termostat)  som regulere returtemp  på kedlen .Vi er generelt ikke under 5w. Det har undret mig at der feks på stokerpro  ofte foreslåes en kugleventil som styring af shuntkredsen. Hvis der kommer meget koldt vand tilbage til fyret så bliver kuglehanen jo ved med at levere det samme til shuntkredsen. = koldere returvand ved koldere udetemp.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Ja, det undrer også mig. Returvandet til mit fyr er koldt når det kommer ud til fyret, og shunten leverer (cirkulerer) døgnet rundt den samme mængde varmt vand tilbage til kedlen. Derfor har jeg forsøgt at lukke af til et minimum, men får nok behov for at skrue lidt op igen, efterhånden som det bliver koldere.
Denne regulering af kugleventilen burde kunne erstattes af en termostat eller lignende..

Mange hilsner
Polite
 
Hej Polite." Denne regulering af kugleventilen burde kunne erstattes af en termostat eller lignende." Det er det ESBE shunten gør, men en termostatventil a la den som regulere vores   vvb som har en føler i en lomme inde i vvb vil også være fin. Jeg spurgte montøren som satte vores fyr op. Hvorfor de brugte ESBE ventilen. Hans svar var at deres erfaring var at folk troede at de kunne spare varme ved at lukke shuntventilen så det gjorde de. Derfor brugte de ESBE ventilen som skal skilles ad for at skilte termostat.                                                

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Ja, det burde kunne lade sig gøre at sætte den fremløbet (eller reuren..) - men hvIrker den sådan, at den kan blande varmt vand fra fremløbet, i returløbsvandet så returløbsvandet konstant er fx 65 grader?
læste lidt om den, og kan se de skal bestilles med forudbestemt temp.

Mange hilsner
Polite
 
Annonce
Ja vores er 55gr og returnere ligger ret konstant på  52gr målt udenpå røret.  Du kan også bruge sådan en her så kan du selv indstille temperatur 

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Ja, jeg har en lign. På min VVB, godt nok en RAVK men med fjernføler. BAXI skal have min. 60 grader returvand, så en permanent 65grader ESBE skulle kunne løse den opgave.
Jeg forestiller mig at nyere pillefyr har lavet en automatisk løsning så en kugleventil er erstattet af en termostat.. Tak for info Kovas, jeg tror jeg skifter efter fyrringssæsonnen 👍

Mange hilsner
Polite
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis