Belægning BAG støttemur

Hej

Jeg fik god hjælp senest da min støttemur skulle ned. Nu har jeg rykket den og skal høre med hensyn til belægningen bag støttemuren.

Før stod den som kant til et bed hvorfor der var jord op til kanten på den ene side, og frit på den anden side. Nu har jeg rykket den således at der er luft på begge sider, men den ene side har jeg lavet luft på 10 centimeter, da jeg vil udfylde hullet med granitskærver på toppen. Spørgsmålet er bare hvad jeg skal placere bag støttemuren i bunden og næsten op til kanten (så toppen fyldes med granitskærver)

Her tænker jeg på noget, som vand kan løbe igennem. Jeg har egentlig købt kirkegårdssten (https://www.bauhaus.dk/champost-kirkegardssten-gramix-20-kg) men jeg er i tvivl om det er den rette løsning af fylde hullet op med. Støttemuren er ca 40 cm. høj og står på afretningsgrus og sand i bunden.
Fliserne er limet sammen.

Se vedhæftet. Det er hullet jeg skal have udfyldt.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan ikke svare dig på, hvad der er det rigtige at bruge, men personligt have jeg fyldt op med letklinker/lecanødder, da de ikke vejer noget, og derfor ikke giver noget nævneværdigt tryk ud til siderne - og så er de relativt billige som fyldstof.

Hellere leje end at bo på gaden.
Er der ikke risiko for frostskader hvis der står vand i mellemrummet?
Vandet skulle gerne blive drænet væk gennem bunden.

fase
Altså støttemuren er en jeg har rykket. Der var ikke dræn før. Og er der heller ikke nu. Den er 4 meter og 40 cm høj. Så vil bare have ledet vandet væk fra at sætte sig fast bag muren. Tænker leca kuglerne er en god vej.  Men udvider de sig ikk? 
Annonce
Lecakugler er formstabile, så de ændrer ikke størrelsen. Samtidig har de en isolerende effekt, der måske kan hjælpe med til at forhindre, at vand fryser i mellemrummet og presser støttemuren ud. An på hvordan faldet er, så kunne du måske også smide et drænrør i bunden, og på den måde hjælpe vandet væk.

Hellere leje end at bo på gaden.
Lecakuglerne isolerer ikke, hvis der ikke er en temperaturforskel.

fase
Leca er meget levende og stenmel bliver meget kompakt. Brug skærver eller singles. De dræner fint, er formstabile og ligger solidt i mellemrummet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
S. Fabrin skrev den 04-09-2022 22:34:11

Lecakuglerne isolerer ikke, hvis der ikke er en temperaturforskel.

Næh, men hvis jorden er +3 og luften en -10, så vil lecakugler isolere jorden fra luften, og på den måde forlænge den tid det tager for kulden at nå ned til evt. stående vand i bunden.

Leca er godt nok levende, men hvis det toppes af med granitskærver, så løber det bestemt ingen steder.

Hellere leje end at bo på gaden.
Frosten vil nok gå igennem støttemur i bunden før det kommer ovenfra igennem belægning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis