Smart home anbefalinger

Hej,

Jeg er ved at kigge på en masse smart home udstyr, men det er en jungle at finde rundt i hvad man bør vælge og hvad der reelt set giver mening. Jeg håber på en masse input fra jer om hvad i har lært i jeres smart home eventyr, både af gode og dårlige erfaringer, indkøb der var spild af penge, lange leveringstider, dårlig support, dårlig kvalitet/forbindelse eller umulig integrering.

Gulvvarmestyring, varmepumpe, vinduesåbning, gardiner, dørlås (dækker forsikringen?), sensorer, vaskemaskine og robotstøvsuger er nogle af de ting jeg kan komme i tanke om, som jeg skal have købt ind indenfor relativ tid.

Der findes som regel et utal af forskellige producenter og modeller, men en ting jeg ikke rigtigt kan finde noget på er ventilation, udover DUKA's "smartfan", som jeg ikke tror er særlig smart. Andre der har været bedre end mig til at søge? 


Jeg er ikke interesseret i at have ting kørende i skyen, jeg vil gerne have min data lokalt og "selfhoste".
Drømmen er selvfølgelig at have det hele samlet i en platform. Jeg har erfaring med Home Assistant.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har sat en lille Rasberry Pi op med Home Assistant derhjemme.

Min oprindelige tanke/vision var, at samle ALT i Home Assistant og lave én samlet styring af det hele. Men der er godt nok en bid vej fra dén teori til praksis. Så jeg er endt på en mellemting, hvor jeg bruger Home Assistant når det giver mening og enhedernes egne apps, når de skal styres (f.eks. Gardena robotplæneklipper og Roomba støvsuger).

Ideen med Home Assistant er god og jeg tror på, at det er den rette vej med én platform der samler alle enheder. Home Assistant er et open source projekt og derfor leverandør-uafhængigt, hvilket jeg tror er godt. Det er dog lidt nørdet og er bestemt ikke en "plug & play"-oplevelse, hvilket nok skræmmer mange væk. Men det bliver bedre og bedre med tiden.

Min erfaring er, at zigbee-lyskilderne er dræbende ustabile. Har en masse Ikea-pærer og fjernbetjeninger, men 1 ud af 10 gange virker det ikke, når man slukker/tænder. Så jeg har droppet styring af lys igen. Om det er Ikea-pærerne eller zigbee-netværket der ikke er sat op optimalt, ved jeg ikke.

Men jeg har Duka One ventilator og et hav af sensorer til temperatur, luftfugtighed mv. En affugter i kælderen har fået en smart-stikkontakt på, så jeg kan tænde og slukke på baggrund af luftfugtigheden inde og ude. I regnvejr giver det f.eks. ikke mening at prøve at holde luftfugtigheden nede, når ventilatoren samtidig kører og trækker fugtig luft ind udefra. Så der kan jeg skrue ned for Duka'en og slukke for affugteren samme sted. Det er smart at kunne gøre fra Home Assistant.

Mvh. AllanE
Jeg ville nok skyde indkøbet ½ år. Om nogle måneder begynder alle store producenter at komme med produkter baseret på Matter protokollen, og så vil ting fra forskellige producenter pludselig kunne tale sammen. Og dette vil ske lokalt uden brug for sky.
På nuværende tidspunkt vil jeg kun købe udstyr, hvor producenten har lovet Matter support. For lys kunne dette være Hue eller Ikea. Sidstnævnte kræver dog en ny hub fra Ikea, som forventes om nogle måneder.
Kører selv Home Assistant, og har ikke oplevet de problemer Allan nævner.
Hvis du vil self hoste kan du med fordel vælge Home Assistant som Allan nævner. Jeg har valgt at køre det direkte fra min dedikerede media server, men en Pi kan sagtens gøre jobbet.

I den forbindelse @Allan: Har du husket at have ½ meter USB forlænger mellem din zigbee antenne og din Pi? Ellers kan de problemer du nævner med lyset opstå. Det er en kendt fejl på Home Assistant på Pi's. Alternativt en kraftigere antenne. :)

Omvendt fra Allan har jeg oplevet at zigbee på stort set alt er vejen frem for os. Nu bor vi også i et hus fra 1968 med en overetage af træ med gasbeton vægge, så vi har stort set ingen barrierer der skaber problemer for trådløse frekvenser. 

Fordelen ved zigbee er at f.eks smart tryk til pærer og andet kan køre på et knap batteri i flere år fordi det ikke bruger strøm før det bliver aktiveret. Så det er mest ude i hvad man mest er til og hvad ens husmure tillader bedst.

Til varmestyring kan jeg anbefale Danfoss Ally. Alle andre mærker, Tado osv. er ikke lavet til dansk fjernvarme. Hvis du kører varmepumpe eller elvarme tror jeg det er ok, men har du fjernvarme så er det ikke gearet til det.

Dørlås ville jeg personligt vælge noget der både er med brikker, app, kode og fysiske nøgler. Brikker og app generelt. Det er smart når man har børn f.eks og kode til gæster. Fysisk nøgle til hvis alt andet fejler. Jeg har hørt meget godt om Yale, og rigtig meget skidt om Danalock.

robotstøvsuger mæssigt har vi prøvet en del. Vi har haft de helt dumme, de næsten smarte og så den helt store model. Vi er gået med iRobot da de opfylder vores behov. Vi har små børn i huset og hund, så der er mange ting der ligger rundt omkring og samtidig hundehår og en masse skidt der skal op. Så vi har investeret i en Roomba J7, og har ikke andet end gode ting at sige om den maskine. Den kører som en drøm, den er drønsmart og den lærer hele tiden nye ting. Et råd er at undgå støvsuge / vaske komboen, det skulle komme til at lugte efter en kortere periode. 

Vi kører samtidig vores Samsung vaskemaskine over det (Smartthings integrerer direkte med Home Assistant) og det er sådan set ganske fint. Det skal dog siges at det eneste vi egentlig bruger der er en notifikation på start, slut eller fejl i programmer, og så bruger vi smartthings appen til at vælge vaskeprogram.

Når det kommer til belysning kan du med fordel (i min optik) vælge IKEA's pærer. De kører super for os og kan dæmpes. Endnu en fordel er at de ikke koster en bondegård at købe. Hold dig dog fra deres multicolor pærer, der er slet ikke nok lumens at arbejde med i dem. Alternativt så er Hue altid en god løsning, om end ikke en dyr en af slagsen. Hvis du vil køre noget lys på WiFi kan WiZ anbefales. Det er Phillips "billige" mærke og er også til at komme til for menneskepenge.

Sidst men ikke mindst. WiFi! Hvis du skal ud i noget god WiFi med kanon dækning kan jeg kun anbefale Asus meshpoints. Enten XT8'ere som en dyr løsning hvis du har et stort hus eller svære forhold for signalet, eller XD4 som jeg selv kører med, da forholdene i huset fordrer det. Det er anbefalelsesværdigt at køre wired backhaul på alle mesh enheder (i min verden) men selv uden opnår jeg 8-900 mbit over alt i huset og har også god forbindelse ude i haven med 3 enheder.

Håber det kan bruges til noget. :)

IT faglært med hænderne godt skruet på.
Ingen formel håndværksuddannelse
På youtube er der en dansker som er helt vild med Smart home, og han har testet utallige ting. 
Repairguydk
Måske kan du bruge noget af hans utallige test til at finde ud af, hvad der er godt og skidt.

Kurt B. Andersen
AllanE - Din Duka One, kan du fortælle lidt om hvor meget du kan styre den i app'en? Hvilke sensorer har du?

Jenshøj - I min søgen efter lignende opslag her på siden, faldt jeg over et opslag, hvor du havde lavet noget gulvvarmestyring med nogle microcontrollere. Fascinerende læsning, flotte diagrammer og god dokumentation på github'en. Nu skriver du også om Matter protokollen, det lyder virkelig som om du har styr på dit kram! :) Er du selvlært? Og nu når jeg har din opmærksomhed, kan du anbefale en gulvvarmestyring?

Girafmesteren - Tak for dine observationer mht. Zigbee. Når du skriver at de andre gulvvarmestyringer fra udenlandske producenter ikke er gearet til fjernvarme, hvad mener du så, helt præcist?
God ide at have dørlås med flere muligheder for at lukke sig ind, det vil jeg have med i tankerne. Ved du - andre har også lov til at byde ind - hvad forsikringsselskaber siger til dørlåse med fx. app? Jeg antager den ikke er mekanisk styret, så principielt kan den hackes og en bandit kan gå ind og stjæle alle ens ejendele. Vil forsikringen dække det? (Jeg ved godt at en mekanisk lås også kan lirkes/brækkes op, men dem dækker forsikringen jo imod alligevel)
Mht. vaskemaskine har vi overvejet at investere i en smart vaskemaskine, for at få notifikationer om start og slut, men jeg har set på HA's forum at folk klarer det samme med ældre vaskemaskiner og en sensor som måler vibrationer eller lignende. Kender du til det? Er en smart vaskemaskine pengene værd / kan den fortælle andet end start, slut, fejl og spørge hvilket program den skal køre?
Tak for alle dine input, råd og anbefalinger. Især robotstøvsugeren med støvsuge / vaske kombinationen, den ide var konen ellers totalt solgt på, men ikke hvis det skal lugte.

Kurta - Tusind tak! Det vil jeg kigge på med det samme :)
Annonce
Girafmesteren skrev den 31-08-2022 15:05:12

I den forbindelse @Allan: Har du husket at have ½ meter USB forlænger mellem din zigbee antenne og din Pi? Ellers kan de problemer du nævner med lyset opstå. Det er en kendt fejl på Home Assistant på Pi's. Alternativt en kraftigere antenne. :)

Omvendt fra Allan har jeg oplevet at zigbee på stort set alt er vejen frem for os. Nu bor vi også i et hus fra 1968 med en overetage af træ med gasbeton vægge, så vi har stort set ingen barrierer der skaber problemer for trådløse frekvenser.

Jeg har også sat forlængerledning på Zigbee-antennen, men det ændrer ikke noget. Jeg har en mistanke om, at problemet primært skyldes at strømmen til Ikea-pærerne bliver afbrudt hele tiden, fordi de alm. afbrydere bliver brugt til at tænde/slukke lyset. Derudover har jeg været uheldig med pærerne, som nogle gange blinker og til sidst går i stykker. Måske prøver jeg igen på et tidspunkt, for jeg har for nyligt købt en smart plug til affugteren. Den kører meget stabilt.

Mvh. AllanE
matiashaabet skrev den 01-09-2022 08:07:31

AllanE - Din Duka One, kan du fortælle lidt om hvor meget du kan styre den i app'en? Hvilke sensorer har du?
Det er en Duka One S6 Plus Wifi. Man kan tænde/slukke og styre hastigheden (low, med, high eller manuelt) og har en sensor for luftfugtighed. Duka'ens rapporterede luftfugtighed er dog typisk en del lavere end den Aqara sensor jeg har i rummet.

Duka'ens egen app er elendig, så det er langt nemmere at bruge HA til de normale kommandoer (tænd/sluk og hastighed). App'en bruger jeg til indstillinger og til at nulstille filter-rens indikatoren

Mvh. AllanE
AllanE - Tak for hurtigt svar, endnu engang.

Når jeg kigger på udstyr som smart plugs eller loftslamper, hvad skal de så have, for at kunne forbindes til HA? Hvis de fx. er kompatible med Google eller Apple's miljø, så er det bare et spørgsmål om at forbinde miljøet med HA og så kan jeg styre det hele fra HA, korrekt?
Jeg er gået efter Zigbee.

Tror nok, at Apple Homekit enheder kører via wifi og ikke Zigbee, men jeg ved det ikke. Og jeg har set at der er en Homekit integration i HA, men jeg ikke bruger Homekit så jeg har ingen erfaringer med det.

Mvh. AllanE
Matter
Jeg tror ikke at Matter ændrer det helt store. ZigBee kan sagtens køre lokalt. Ikea bruger det. Teknisk er der intet i vejen for at forskellige producenter kan tale sammen med ZigBee. Det gør Home Assistant. Det kræver blot at producenter åbner op for muligheden. Producenterne vil hele tiden forsøge at sælge deres egne produkter. De er generelt ikke interesseret i at forbrugerne kan bruge en avanceret server i skyen til konkurrenternes billige sensorer. Jeg tror ikke at Matter ændrer noget. Så har man bare en protokol mere.

Home Assistant
Hvis du vil kunne styre det når du ikke er hjemme, bliver det meget kompliceret, medmindre du er villig til at betale et abonnement. Hvis du vil have alt på Home Assistant skal du sikre dig at det er kompatibelt, inden du køber noget. Home Assistant er smart, men man kommer let til at bruge meget tid på det.

Ventilator
Jeg skal snart sætte en ventilator op i mit bad i sommerhuset. Jeg har ikke fundet en rigtig god løsning. Jeg orker ikke Home Assistant, da det er tungt at sætte op, så jeg kan ændre styring, selvom jeg ikke er i sommerhuset. Det bliver en ventilator uden styring. Jeg kobler den blot på mit Aqara system med Aqara Single Switch Module T1 with neutral.
Aqaras styring er ikke så fleksibel som Home Assistant, men langt mere fleksibel end de forskellige individuelle løsninger forskellige producenter har. Den styrer lokalt, men administrer fra er server i skyen. Det er dog ikke altid let at finde plads til et switch modul.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis