Smart home anbefalinger

Hej,

Jeg er ved at kigge på en masse smart home udstyr, men det er en jungle at finde rundt i hvad man bør vælge og hvad der reelt set giver mening. Jeg håber på en masse input fra jer om hvad i har lært i jeres smart home eventyr, både af gode og dårlige erfaringer, indkøb der var spild af penge, lange leveringstider, dårlig support, dårlig kvalitet/forbindelse eller umulig integrering.

Gulvvarmestyring, varmepumpe, vinduesåbning, gardiner, dørlås (dækker forsikringen?), sensorer, vaskemaskine og robotstøvsuger er nogle af de ting jeg kan komme i tanke om, som jeg skal have købt ind indenfor relativ tid.

Der findes som regel et utal af forskellige producenter og modeller, men en ting jeg ikke rigtigt kan finde noget på er ventilation, udover DUKA's "smartfan", som jeg ikke tror er særlig smart. Andre der har været bedre end mig til at søge? 

Jeg er ikke interesseret i at have ting kørende i skyen, jeg vil gerne have min data lokalt og "selfhoste".
Drømmen er selvfølgelig at have det hele samlet i en platform. Jeg har erfaring med Home Assistant.
Hej, Jeg er ved at kigge på en masse smart home... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ifht. Varmestyring har mange af de udenlandske producenter som eksempelvis Tado eller Netatmo ikke grader af åbenhed, de åbner bare helt op for varmen indtil de registrer den ønskede temperatur og lukker så igen helt for ventilen. Det resulterer i at varmen konstant går op og ned og at returvarmen man sender tilbage i systemet bliver alt for høj. Vi havde Tado i en periode hvor vores returvarme steg med 17grader. Vi endte med at pille dem ned og få alle pengen tilbage. Jeg undersøgte det en del mere efterfølgende og har fundet ud af at det der virker bedst i de danske systemer er Danfoss, fordi de tager med i beregningen at varmeudnyttelsen har en betydning her i landet, hvilket det tilsyneladende ikke har i samme grad i andre lande.

I forhold til forsikring og smart lock, så tror jeg ikke er er nogen ko på isen, men for en sikkerheds skyld så tag en snak med dit forsikringsselskab omkring det. De må vide om der er noget man skal være ekstra opmærksom på. Men hacking af smartlocks er sjældent noget der sker. Nu arbejder jeg ved ordensmagten og jeg kan sige så meget at brækjernet stadig bliver brugt mere end smartphones til at begå indbrud. :)

Vaskemaskine: Vi er mega glade for vores Samsung vaskemaskine. Det er super lækkert at den informerer en når man er ude eller lignende, vi kan også starte remote. Men igen, det er sådan lidt meget en "nice to have" ting. Vi havde egentlig øjnene på en uden smarte funktioner da vi synes Samsungs var for dyre (6000kr var lige i overkanten) men så ville skæbnen at storebroren til drømmemaskinen kom på bud til 2900kr i elmutanten, så jeg tog min fixibike og hentede sådan en. Ellers havde vi reelt set nok valgt en dummere model. Igennem smart things kan den så fortælle hvilket vaskeprogram der skal bruges i forhold til hvilken type tøj man vasker. Så kan selv en vaskedummy som mig finde ud af hvordan tøjet skal vaskes rigtigt. Så jeg tror at min bedre halvdel vil sige at vi har fået meget ud af det på den konto. :P

Robotstøvsuger: Jeg har en del kollegaer og venner der har dem med moppefunktion. Dem der stadig bruger funktionen siger der er en del vedligehold for at tankene osv. ikke bliver klamme fordi begge dele hænger sammen. De resterende har droppet funktionen. Hjemme ved os er vi ved at kigge ind i at udvide "robotparken" med en Braava Jet M6 fra iRobot, som så er en selvstændig gulvvaske unit. Det skulle ifølge diverse fora, reviews og et par personlige erfaringer være vejen hvis man vil undgå lugtgener og klamme vandtanke. 

IT faglært med hænderne godt skruet på.
Ingen formel håndværksuddannelse
Med hensyn til moppefunktion:

De fleste robotstøvsugere med moppefunktion, trækker blot en fugtig klud henover gulvet. De fleste tilfører vand på den ene eller anden måde. Men kluden bliver ikke renset. Der bliver kun taget det skidt, som kan side i kluden. Hvem ville moppe et helt gulv, uden at skylle moppen flere gange?

Hvis man vil have en blot rimelig seriøs moppefunktion, skal man sikre sig at der er en beholder til snavset vand, så man ved at skidtet bliver fjernet fra gulvet.

GodeVen skrev den 02-09-2022 12:46:04

Med hensyn til moppefunktion:

Hvem ville moppe et helt gulv, uden at skylle moppen flere gange?

Jeg har en rigtig fin roborock s6 MaxV. Den har moppe funktion, og jeg kan se den fanger rigtig meget skidt med på moppen. Men jeg rr slet ikke i tvivl om at der også skal vaskes gulv på den rigtige måde. Moppens funktion i mine øjne er udelukket det små støv som ikke blev fanget af maskinen. 

Med venlig hilsen!

K A
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis