Hvordan reparere jeg murværk efter hul så det ser pænt igen ?

Hej,
Jeg har lavet et hul selv til en ventilator i kælderen og det er blevet noget l.... Det ser absolut ikke kønt ud, jeg har 3 huller mere, jeg tror jeg kalder på en der kan lave et pænt hul uden at ødelægge muret. Men nu skal jeg have fikset det igen hvor jeg har lavet hulet. Jeg har et par stykker af murstene som jeg kunne eventuelt lime på men med hvad eller skal jeg bare droppe det og så lave noget mørtel i samme farve som mursten eller hvad gør man ?

/donnib

 

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja sigte kan du i hvert fald ikke😀
Udfra hvordan dine fuger ser ud gætter jeg på det ikke er en strandvejsvilla i Charlottenlund, så en reparation med pudsemørtel omkring bombekrateret er en ok løsning.

Skal det laves ordentligt skal alle de ødelagte sten bankes ud og andre mures i. Forudsat man kan finde nogen der ligner.

De næste 3 huller vil jeg foreslå du laver udefra, evt. med et diamantbor istedet.

Selvbygger med stort S. 
Ja der er godt nok skudt med spredehagl. Efter første hul gennemboring ville jeg nok have stoppet og lavet en ny plan. 
Det rigtige ville nok være at mure 3 nye sten i. Men hvis man ikek kan finde dem nogenlunde tilsvarende så er det måske bedst kun at reparere hulle i fuger. Og stoppe lidt i de skjulte huller i stenene. Det firkantede dæksel dækker da lidt af miseren.
Der er godt nok fliser under ellers kunne man plante en busk. 
Det går næsten altid galt med grimme afskallinger når man borer med borehammer indefra og ud i facade mur. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Prøv om Genbyg på Amager har en håndfuld sten svarende til dine du kan udskifte.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
ja, jeg er godt nok ikke stolt af det her, nøj hvor det irriterer mig. Jeg har faktisk et diamant bor på et Makita slagboremaskine som blev brugt men den har jo gear så man skal gå meget langsomt til værks og jeg synes det gik langsomt så jeg tænkte YES, jeg borer sku nogen huller i et Cirkel indefra og så fik jeg lavet det flotte krater. Det værste er at det ikke var til noget gavn fordi hullet kom et anden sted !!!! argh..... hvor dum kan man være.

Tak for input, jeg vil lige vurdere om det er nok til en tur til Amager for at se om jeg kan skaffe nogle mursten der passer.

Noget helt andet, findes der en billig boremaskine uden gear der kan drive sådan en kopbor monster på 150mm ? Som sagt lykkedes det med min makita men det tog flere timer at komme igennem of så for ikke at nævne den næste dumhed....jeg borede hullet indefra, godt nok har jeg prøvet at dække til men f... der kom meget støv.....arg....   

 

Næste gang du skal bore et hul gennem en mur, begynder du med at bore gennem hele muren med et tyndt bor f.eks. 10 - 12 mm. Så kan du bore indefra ved at bore langs periferien af de 150 mm. Det samme gør du udefra. Og regn med at der kommer borestøv, når man borer huller. Støvsugeren klarer det problem.

fase
Annonce
Altså støvsuger medens man borer. 
Det tynde hul du borer igennem med først skal være i centrum, så du har noget at måle ud fra. Bare for at præcisere. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ok så det i siger er bor et hul i centrum fra indersiden for at finde ud af hvor centrum af hulet er fra ydersiden, jeps den er jeg med på. Mit problem er at diamantboret er meget stor og har ingen bor i midten og er svært at få startet op på ydersiden med mursten ligesom de små kopbor har. På indersiden har jeg gasbeton som isolering (noget meget porøs noget så jeg nemt kunne lave cirklen med multiværktøjet for derefter at have det som en guide til diamantboret. Diamantboret er en ordentlig krabat 150mm X 400mm. Ved ikke lige hvordan jeg skal få diamantboret igang på mursten andet end jeg skal lave en rende for cirklen igen med multiværktøjet men det bliver nok mere udfordrende tænker jeg.....hmmmm

 

Vi må lige tilbage til udgangs punkt. De afskalninger er vel ikke lavet af diamant hulsaven. Det ligner adskillige gennemboringer med borehammer. 
Det er når man laver det med mange borehuller at du skal søge centrum.  
Hvis diamant hulsaven køres uden slag funktion så vil den ikke lave sådanne afskalninger

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan lave et hul som passer til diamantboret i en træplade. Træpladen skues/spændes så fast på din væg, og vil styre boret.
Du kan leje en stor langsomtgående boremaskine f.eks. Hos et byggemarked.

Søren O
Her er resultatet so far....jeg er godt tilfreds. Mangler lige at fuge. Hvornår er fugen/mørtlen stærk nok til at jeg kan bore et lille hul til at sætte dækslet fast ?

@Søren tak for tippet, god ide med træpladen for lige at få startet tingene op.

 

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis