Ekstern hastighedsregulering af slagboremaskine/vinkelsliber/andet..

Lad os bare kalde kategorien for "hobby"   

Lige ud sagt, så jeg er ved at bygge en bollemaskine.... Rimeligt simpelt konstrureret, men der er opstået et par løse ender..

En model meget svarende kan ses på vedhæftede billede ;)

Det er dog motoren for nuværende som skal skiftes / modificeres.
Modellen er i prototypen bygget med en simpel 18V DC DeWalt boremaskine.
Problermer
  • Den udfordres måske for hårdt på momentet, især hvis der ydes modstand
  • Jeg skal have en ekstern hastigheds-regulering, samt afbryder af motoren
  • strømforsyningen skal suppleres af AC fra 230V stikkontakt.
Jeg har f.eks. disse maskiner i udkig som erstatning for min DeWalt boremaskine

https://www.jemogfix.dk/slagboremaskine-500-w/3101/9048121/
https://www.jemogfix.dk/vinkelsliber-600-w-oe115-mm/3104/9048118/

Hertil har jeg undersøgt flere typer motorhastigheds reguleringer, men må indrømme min elektriske knowhow kommer lidt på udfordring angående motor typen i forhold til regulator typen.

https://www.dkvolt.dk/produkt/motorstyring-230v-4000w-ac-pwm/
https://www.dkvolt.dk/produkt/motorstyring-ac-230v-10000w/

Hvis nogle kender til en mere simpel og kompakt løsning, med motor og regulering købt seperat, så endelig oplys mig, men hvis er motoren solgt separat så er min udfordring hvorledes man påmontere en rund skive på motoren.

Denne opfindelse kan overførers til mange andre formål, hvori en motor er styre separat, så tager imod råd og vejledning med glæde.

Håber nogle kan hjælpe med dette skøre projekt. 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.  byggemandfu.  Med den hobby skulle du nok hellere kalde dig ByggemandFY   
Ok det var en dårlig vits.
De nævnte maskiner altså boremaskine og vinkelsliber er alle med en motor type som er meget dårlig til at holde konstant hastighed. Det er meget belastnings afhængig. Og de reagerer stort set ikke på en simpel spændings nedsættelse som du viser lidt længere nede. 
Det er nok ikke lige det system du skal bruge til din / jeres hobby.
Desuden skal man være meget varsom med at putte ting ind i kroppen som har 230 V forsyning uanset hvordan det ellers fungerer.
En meget bedre vej at gå er en jævnstrøms forsyning som kan give 0 - 24 V og så bruge en vindues visker motor 12 V 
De har en god trækkraft, og er meget spændings afhængig. 
Men ellers ville jeg da sige at pedalkraft ville være mere bruger venlig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg kan garantere for at der ikke er spænding i noget som helst som man er i berøring med  

Men hvad er årsagen til at sådanne maskiner ikke kan hastigheds reguleres med linkede regulatorer?
Altså,  jeg ser jo at mange har held med at bruge sådanne elværktøj med regulering, hvordan er jo så spørgsmålet..  Man kan sige,  maskinerne har jo indbygget hastighedsregulering i trigger knappen på håndtaget,  hvilket er tilsvarende det jeg skal bruge i ekstern drejeknap   

Men ser også viskemoteren som et forslag,  men er trækkraften virkelig tilstrækkelig?  Og hvilke type regulator anvendes der så?  Men så skal man også have en transformer af AC til DC 12 volt vel? 
Man køber 0 - 24 V ( så kan den sættes lidt op i hastighed ) regulerbar strømforsyning. Den indeholder det hele.
Jeg kan godt komme ind på hele motor teorien omkring boremaskiner ( serie , shunt , kompound motor osv. ) men det tillader pladsen eller især læsernes tålmodighed  ikke. De har en karakteristik så de ikke kan holde hastighed ved skiftende belastninger og de reagere ikke på så godt på spændings regulatorer. 
Man bruger frekvens regulatorer til AC motorer. Men det egner den type motor sig heller ikke til.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
En komplet 220v motor med trinløs regulering der kunne løse din opgave ville være motoren fra en honning slynge fx en som denne:
https://aulumbi.dk/vare/motor-til-haandslynge-minima/
Motoren er gearet så den kan trække/belastes. Den kan ikke køre flere 1000 o/min men det skal den vel heller ikke i din opstilling. Motoren kan reguleres fra stort set 0 o/min.

Den koster noget mere end en Falke boremaskine men kende ikke budgettet og/eller hvad en maskine som din vil koste skulle man købe den færdig.

Håbdslynge motoren er at ganske udmærket bud set ift.  Funktionaliteter, men prisen er helt forkert  

Ift.  Forklaringen om at en boremaskine eller vinkelsliber ikke kan hastigheds reguleres,  giver ikke særligt god mening når kontakterne på maskinerne har hastigheds regulering....  
Annonce
så pil knapperne ud og forlæng ledningerne til der du vil styre den fra
ByggemandFu skrev den 26-08-2022 20:45:42

Håbdslynge motoren er at ganske udmærket bud set ift.  Funktionaliteter, men prisen er helt forkert  

Ift.  Forklaringen om at en boremaskine eller vinkelsliber ikke kan hastigheds reguleres,  giver ikke særligt god mening når kontakterne på maskinerne har hastigheds regulering....  

 Hvis/når du får fundet en (billig) løsning så skriv en opdatering.

Jeg ledte selv efter en sådan motor løsning for et år siden i forbindelse med en honning slynge hvor motor ønsket grundlæggende var det samme som du nu står med. Jeg havde mange forsøg med diverse motorer men fandt dog aldrig selv en virksom og billigere løsning end den viste motor.
Alternativt kunne du kigge mod en motor fra et hæve/sænke bord de er også gearet til at være bomstærke men her er du tilbage til reguleringen og at få sammenkoblet dit svinghjul med motor aksen.
ByggemandFU skrev: ft.  Forklaringen om at en boremaskine eller vinkelsliber ikke kan hastigheds reguleres,  giver ikke særligt god mening når kontakterne på maskinerne har hastigheds regulering 
Du er god til at læse og så misforstå.  
Jeg skrev at den ikke kunne hastigheds reguleres med de spændings regulatorer som du henviser til. OG at de ikke kan holde hastighed uanset regulerings metode. Og det gælder også den i håndtaget. De kan regulere tophastighed ved tomgang. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du er god til at læse og så misforstå.  
Du har også læst mit oplæg og misforstået forespørgslen, men ellers mange tak for besvarelsen.

Jeg kunne godt linke dig til div. videoer med folk som med DIY hastighedsstyre diverse elværktøj af samme type, men det kan være underordnet, det bekræfter blot at det er muligt (med forbehold for, at det måske sløver kraften eller slider utilsigtet hårdt på motoren) Det har du ikke input ift. til ?

( Den helt store gave i at lærer dette, ligger også i folks DIY videoer hvori der bygges alt fra drejebænk til båndsliber m.v med disse motorere - hvilket er en fremtidig DIY guldmine i mine øjne - selvom denne maskine også er yderst prismæssigt eftertragtelig at kunne bygge selv )


Mht. visker motoren skriv--er du man kunne bruge en 0-24V spændingsregulator, men vil man ikke brænde motoren af ved at forsyne med 12+ V indenfor et givent tidsrum? 
Det syntes ellers som en priseffektiv løsning - udover at man skal vel detil skal have en AC til DC strømforsyning.


Du skal bruge en PWM styringen til at regulere hastigheden på en DC motor.
Hvis du bare skruer op og ned for forsyningsspænding mister du moment. 

Enten en viskermotor eller an billig akku maskine - de dyre kan have BLDC motor der kræver en mere kompliceret regulering. 

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis