Jordforbindelse

Vi har lige ligget på en 30 år gammel campingplads.
Vi fik en opringning om strøm udefra havde forstyrret min mands pacemaker 2 gange mens vi var ved at slå vognen til strøm, vand og afløb.
Skal der ikke være jordforbindelse i de strømudtag, der er på en campingplads?

Læring er livets salt
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo, der skal være en aktiv jordforbindelse, Som kan være direkte jord eller HPFI/RCD relæ. Hvilket stik og kabel bruger I?

fase
Det er godt at sikre sig at der er jordforbindelse. Men jordforbindelse i strømudtag er ikke nok til at man kan sikre sig mod elektriske forstyrrelser. Alt der tilsluttes skal være behørigt elektrisk afskærmet og jordforbundet, for at jordforbindelsen giver mening.  

Med andre ord, hvis de apparater man tilslutter på strømudtaget på campingpladsen, ikke har stikprop med jord, er det ligegyldigt om der er jord i campingpladsens strømudtag.

(Jordforbindelse kan bruges til afskærming mod støj, det kan et HPFI/RCD-relæ ikke)
 
Gode Ven, forskellen på direkte jordforbindelse og jordforbindelse er den overgangsmodstand, der er tilladt. Et HPFI/RCD relæ skal udkoble ved højst 30 mA. Den spænding, der højst må opstå, før en udkobling af fejlstrømsrelæ finder sted er 50 VAC. Det betyder at overgangsmostanden til neutral jord højest må være 1666 Ohm. 
Fejlstrømsrelæer har ingen indflydelse på jordforbindelsens mulighed for at virke som afskærmning mod elektrisk støj.
I øvrigt var spørgsmålet, om der skulle være jord i stikket på campingpladsen.

fase
Spørgeren spurgte om jordforbindelse i forbindelse med støj på en pacemaker. En fejlstrømsafbryder (HPFI/RCD) er helt uden relevans i den sammenhæng. Den har noget med personsikkerhed at gøre. Hvis en pacemaker bliver forstyrret, er problemet dårlig EMC. Det kan en korrekt forbundet jordforbindelse være med til at afhjælpe.

De generelle krav om jordforbindelse kom i 1994, men jeg ved ikke om der var specielle krav til campingpladser dengang. Generelt er en el-installation lovlig, hvis den var lovlig, da den blev lavet.
Jeg har alene gjort opmærksom på forskellen på de to former for jordforbindelser og grunden til disse.. Jeg har ikke på nogen måde forholdt mig til EMC, da installationen ikke er kendt.

fase
Annonce
Regler om jordforbindelse på camping pladser er meget ældre end 1994. 
Men regler om korrekt jordforbindelse har kun noget med personsikkerhed at gøre, og har ingen indflydelse på EMC. 
Men det er da korrekt at der skal være forbindelse hele vejen igennem med de rigtige stik og forlænger ledninger. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Uha jeg ville ikke starte en større diskussion. Vi oplevede på denne Campingplads at det føltes lidt som om vi fik stød af at røre vangen under vognen. Det har vi ikke oplevet andre steder. Vi forbandt vognen med strømmen med det medfølgende kabel uden forlængerstykke som gør det muligt,at  tilslutte ved alm stikkontakt ( det bruger vi herhjemme

Læring er livets salt
Det kunne være rart med et billede af “stikkene” på jeres kabel og forlængerstykket.

Søren O
Får i stød ved at berøre vanger så har ikke ikke fat i jordforbindelse. Det er heller ikke en større diskussion blot tilbage visning af påstande der ikke har noget med sagen at gøre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Som ev elmand skriver er jordforbindelsen ikke i orden, hvis i kan mærke at det kilder i fingrene, når I står på jorden og rør ved noget metal på campingvognen.

Fejlen kan være i strømudtaget, kablet eller campingvognen. Vi kan altså ikke med sikkerhed sige at problemet er i strømudtaget på campingpladsen. Hvis det ikke er et problem andre steder, lyder det som et problem på campingpladsen, men man kan ikke være sikker uden at få tjekket campingvogn og kabel, eller jordforbindelsen på campingpladsen med et måleapparat (ohm-meter eller speciel tester).

Grunden til at man ikke kan være sikker på at problemet er i strømudtaget, selvom man kun har bemærket den kildende på en campingplads, er at det også er afhængigt af andre faktorer. Fx: hvilke apparater der er tilsluttet til campingvognen, hvilke sko man har på og jordbundsforhold.

Men en ting er sikkert, jordforbindelsen er ikke i orden, hvis I kan mærke at det kilder, når I rør campingvognen.
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis