Jordforbindelse

Vi har lige ligget på en 30 år gammel campingplads.
Vi fik en opringning om strøm udefra havde forstyrret min mands pacemaker 2 gange mens vi var ved at slå vognen til strøm, vand og afløb.
Skal der ikke være jordforbindelse i de strømudtag, der er på en campingplads?

Læring er livets salt
Vi har lige ligget på en 30 år gammel... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Er det de rigtige kabler der bruges? Hvis der mangler jordstik er det klart at jordforbindelsen ikke virker. Det var grunden til at jeg efterlyste billeder af stikkene.
Hvad med støttebenene på Campingvognen - står de isoleret fra jorden med f.eks. brædder?

Søren O
Jo, men selv om du får vognen godkendt, så vær opmærksom på de andre info i tråden, mht. hvordan der kan være manglende jord.
Og når man så som du kan komme i grimme problemer uden ok jord m.v., så var det måske smart at have udstyr og minikursus, så du kan checke om den plads du næste gang gæster, har sørget for at du ikke kommer i problemer.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der er krav om euro stik på selve tilslutningen på pladsen. Og de er alle med jordforbindelse. Men hvad du har derefter kan vi ikke vide. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Når værksted har undersøgt kabel og campingvogn, og eventuelt ordnet det, skal I ikke gøre mere.

Kan I derefter mærke at det kilder, når I rør metal på campingvognen, ved I at problemet er på campingpladsen. I kan så gøre dem opmærksom på, at de har et problem, som de skal have ordnet.
Annonce
Tak

Læring er livets salt
Anek skrev den 26-08-2022 11:04:05

Vi har lige ligget på en 30 år gammel campingplads.
Vi fik en opringning om strøm udefra havde forstyrret min mands pacemaker 2 gange mens vi var ved at slå vognen til strøm, vand og afløb.
Skal der ikke være jordforbindelse i de strømudtag, der er på en campingplads?

 Jo der skal være virksom jord i tilslutningsstedet. og alle pladstavler skal være efterset for mekaniske defektheder. samtidig skal Rcd-relæet tilhørende tilslutning stedet være testet årligt. det er ikke alle pladser der fortager denne test. Når det så er sagt er vores erfaringer at de fleste fejl skyldes campisternes tilslutningskabler. der ikke overholder standarderne. kablet skal som minimum være 25 m lang (+/-2m) of være af typen H07RN-F eller tiilsvarende.samt et ledertværsnit på mindst 2,5mm2. stikproper skal overholde EN60309-2

Det lyder også som om pladsen skal tænke lidt på udligning mellem ledende dele. fx vandrør m.m kort fortalt :-) 

Mvh Installatør: Johnny Strøm
"Skal være min 25 m lang +/÷ 2 m" den var godt nok ny for mig. Kunne du ikke lige henvise til den paragraf et eller andet sted.....hilsen en elektriker 
GodeVen skrev den 30-08-2022 12:10:26

Når værksted har undersøgt kabel og campingvogn, og eventuelt ordnet det, skal I ikke gøre mere.

Kan I derefter mærke at det kilder, når I rør metal på campingvognen, ved I at problemet er på campingpladsen. I kan så gøre dem opmærksom på, at de har et problem, som de skal have ordnet.

Jo, men hvis man mærker efter og det kilder, kan det være en eller anden skal yde livreddende førstehjælp til pacemakerbrugeren. NU.

Talemåden “Better safe than sorry” gælder i højeste grad i dette tilfælde.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
mfrost skrev den 30-08-2022 17:13:38

"Skal være min 25 m lang +/÷ 2 m" den var godt nok ny for mig. Kunne du ikke lige henvise til den paragraf et eller andet sted.....hilsen en elektriker 

 FDM angiver det i hvert fald sådan:

LINK​​​
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis