Kommentarer til projekt: Vinkælder - Spiral Wine Cellar til under 30.000 kr.

Her samles kommentarer til projektet: Vinkælder - Spiral Wine Cellar til under 30.000 kr.

Kommentarer vises både her og på projektet.
Her samles kommentarer til projektet: Vinkælder... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er godt nok det fedeste projekt jeg har set længe.   

Det sætter godt nok mit projekt med at holde øl temperaturen konstant under pres.    


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Flot arbejde..!  Den kælder måtte godt bo hjemme ved os   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Max: Når du har smagt på de 1100 flasker vin, hvordan kommer du så op af vinkælderen igen?   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 28-08-2022 00:21:48

Max: Når du har smagt på de 1100 flasker vin, hvordan kommer du så op af vinkælderen igen?   

 Hej Rantzau - kravler !!!! ;-)     Men nu er det ikke kun vin der er i kælderen, der er også alle vores syltede grøntsager, olivenolie etc... Så hvis det kniber med at kravle... så kan jeg godt overleve dernede i et stykke tid :-)

Tak til alle for de venlige beskeder.... 
MvhMax
Annonce
Imponerende projekt! Jeg går selv med samme tanker og har derfor et par spørgsmål som jeg håber du vil prøve at svare på.

Der er ikke noget isolering ud mod jorden? Det giver vel god mening da man jo gerne vil drage nytte af den kolde og stabile omkringliggende jord. Har du overvejet et kapillarbrydende lag i gulv og sider eller er membranen tilstrækkeligt?

Vandtæt beton? Igen har du jo membranen, men er vandtæt beton ellers noget du har forholdt dig til?

Hvordan er opbygningen a gulvet over kælderen? Umiddelbart ligner det et træskelet med noget isolering i. Er der svalehaleplader eller lignende et sted i den konstruktion?

Hvor går man hen hvis man skal skal have svejset sådan en membran?

Hvor stor temperaturforskel er der oppe og nede?

På forhånd tak
Hej Snuffy
Jeg har som du skriver ingen isolering ud mod jorden, da jeg netop går efter at få kælderen så kold som muligt.
Der er i dag 12 grader i bund og små 14 grader i top. Jeg har bemærket at kælderen trækker falsk luft fra mit bryggers, og dette bliver stoppet så snart jeg har fundet en egnet tætningsliste til låget. Hele effekten ved den kolde "jord" og den friske luft udefra via ventilationsrørene, gør at kælderen hele året rundt max. vil svinge 2-3 grader. Dette kræver at kælderen selv udlufter via ventilationsrørene og ikke via det varme bryggers oven på.

Hvad angår kapillarbrydende lag, anså jeg ikke denne for nødvendig. Dels var hullet "tørt" - dels som du skriver anså jeg membranen som værende tilstrækkelig.
Membranen er afgørende for mig, for at kælderen forbliver tør - selvom hullet var tørt, da jeg gravede, kan grundvand (primære som sekundære) komme i nærheden med tiden. Jeg passede meget på med at membranen forblev intakt gennem hele byggeperioden. Og jeg krydser fingre for at den er hel og tæt :-)

Der findes ikke rigtig vandtæt beton ... ihvertfald ikke med den begrænset blande teknik og viden som jeg som lægmand kender til. Beton suger vand, og med mindre man kan støbe 100% homogent, vil der altid være veje for vand at trænge igennem beton.

Jeg gjorde meget ud af gøre min samling mellem gulv og væg - så "tæt" som muligt. Dels blev samling mellem gulv (støbt 2 dage inden væggen) svummet med ....  et eller andet jeg ikke rigtig huske hvad hedder - dels blev væggen vibreret grundigt hele vejen op og rundt.   Dette til trods, var der flere små støbeskel i væggen da jeg var færdig.  Hurra for en kraftig membran ;-) 

Over vinkælderen, byggede jeg en ganske almindelig trækonstruktion - med Isolering ned mod vinkælderens loft og med armering og små +100mm beton gulv. Svalehaleplader har jeg overhovedet ikke overvejet... Men sikkert en bedre og stærkere løsning end min ... lidt "det går nok" løsning :-)  Men jeg er nu ikke bange - en +100 mm armeret betonplade er stærk.

Membraner får du hos en sejlmager. Jeg kender mange i branchen, da jeg til dagligt arbejder med store faskiner og tilbageholdelse bassiner. Men det er ikke noget problem at få en sejlmager/presenning til at lave en færdig membran på mål.  Alternativ - så findes der "folieduge" til store havedamme - og du kan med lidt hjælp selv folde en firkantet dug til en cylinder . Den skal du lige google ... men .. så længe alle 4 sider er over eller binding med loftet i din vinkælder ... er den tæt  !

Jeg håber jeg kom igennem alle dine spørgsmål :-)  og tak for dem.
Jeg håber du giver dig i kast med at grave din egen vinkælder - og kan jeg hjælpe med råd og min egen erfaringer, så sig til :-)

Mvh Max


Skal man forsøge at lave vandtæt støbe skel. så indstøber man kraftig plast strimmel i gulvet så den er ca. 50 mm i gulvet og kommer ca. 50 mm op i væg støbning. 
MEN membran er mere sikker i den type projekter.
Selv tog og vejtunneller under Storebælt og Øresund f.eks. er ikke tætte der er flere pumpesystemer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Max

1000 tak for dine meget udførlige svar!   
Nu glæder jeg mig helt til at se dit næste projekt :-)
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis