Fugtoptrængning i skur

Hej alle

Jeg byggede et skur (let isoleret på væg som står i sol) for et års tid siden og må desværre erkende at jeg nok ikke har gjort mit hjemmearbejde ordentligt med gulvet. Af forskellige grunde fik jeg ikke støbt gulvet, men gik efter en løsning med fliser. Jeg lagde dog fliser direkte på stabilgrus og afretningssand og sidste efterår / vinter var der ret store problemer med fugt i skuret. Jeg kunne se at fliseren var fugtige og når jeg fjernede en flise var gruset ofte helt vådt.

Så der er heller ikke noget kapilærbrydende lag eller lignende som nok forklare problemerne. Jeg har dog ikke lige mod på at udgrave det hele og lave fx isolering/kapilærbrydende lag osv. så overvejer en simplere løsning som jeg gerne vil høre jeres input på.

Jeg overvejer at tage fliserne op og lægge en grundmursplade på sandet og så lægge fliser igen. Det vil selvfølgelig skabe en kuldebro med kondens under fliserne, men antager det må være væsentlig bedre end fugt der trænger ind fra undergrunden trodsalt.

Kan det gå eller er det er elendig ide?

Med venlig hilsen
Anders
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville blot vælge en “tyk” plastfilm, evt. en kvalitets dampspærre.

Søren O
Hej begge, tak for hurtig svar.

Der virker ikke til at være "direkte opstigende vand", men sandet under fliserne bliver i perioder fugtig som ser ud til at sætte sig på fliserne i rummet.

Hvad er grunden til at gå efter en alm. plastmembran frem for det (umiddelbart) lidt kraftigere alternativ med grundmursplade som virker til at være lavet til det formål at holde indtrængende fugt ude af sokler og gulve i konstruktioner? Jeg kender ikke produktet, men det var fx denne jeg kiggede på: Grundmurplade

Mvh
Anders
Grundmurplade er vel primært beregnet til lodret montage. Ved ikke om pladen også er velegnet til vandret brug, men synes det bliver en unødvendig høj pris.

Søren O
Med den struktur den har tror jeg ikke at den egner sig til at lægge mellem afrettergrus og betonfliser.

Køb en kraftig presenning i stedet. Nemmere og meget, meget billigere.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Annonce
Var ude og se på en grundmursplade og i har helt ret - den vil ikke fungere direkte under fliser da jeg tror de vil blive ”levende”. Jeg købte i stedet en rulle dampspærre i tyk kvalitet og det virker mere rigtigt.

Tak for godt input - krydser fingere for det hjælper på fugtproblemet her til vinter (kombineret med den fugtstyrede ventilator jeg også købte) :-)
Bare lige kort opfølgning på ovenstående, så lagde jeg en kraftig dampspærre under fliserne og og problemet med fugt er nu markant bedre og der er ingen optræning længere. Så det er en mulig løsning hvis man ikke har lavet ordenlig støbt gulv. Tak for input alle  tråden . 
Hej Anderskj1. Har også lige isoleret mit gamle skur i vægge og loft, men har ikke gjort noget ved gulvet, hvor der bare er fliser på grus. Men jeg frygter lidt et fugtproblem som dit.

Tænker også, at løsningen bliver en kraftig dampspærre under fliserne. Men hvad gjorde du i kanterne ud mod væggen for at få det tæt?
Ret simpelt ved at lave 7-8 cm overskud hele rundt, lægge fliserne igen og så skære rundt med hobbykniv. Til sidst brugte jeg grå silikonemasse hele vejen rundt. Det er lidt "høker" men fungere ok . Men kommer drr kraftig grundvandsstigning osv. holder jo nok ikke helt tæt . Det er dog ikke tilfældet ved mig og havde primært problemer ved kraftig regnfald hvor sandet under skuret blev fugtigt . Det problem er 100% løst.

Men må bare konstatere at isolering har meget ringe virkning når gulvet ikke er støbt/isoleret med 100mm bats i loft og væg.Temperaturen dropper hurtig mod 0 grader i frostvejr. Havde nok håbet på lidt større forsinkelse.
Men må bare konstatere at isolering har meget ringe virkning når gulvet ikke er støbt/isoleret med 100mm bats i loft og væg.

Tak for svar ang dampspærren! Forstår dog ikke helt, hvad du mener her? 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis