Fugtoptrængning i skur

Hej alle

Jeg byggede et skur (let isoleret på væg som står i sol) for et års tid siden og må desværre erkende at jeg nok ikke har gjort mit hjemmearbejde ordentligt med gulvet. Af forskellige grunde fik jeg ikke støbt gulvet, men gik efter en løsning med fliser. Jeg lagde dog fliser direkte på stabilgrus og afretningssand og sidste efterår / vinter var der ret store problemer med fugt i skuret. Jeg kunne se at fliseren var fugtige og når jeg fjernede en flise var gruset ofte helt vådt.

Så der er heller ikke noget kapilærbrydende lag eller lignende som nok forklare problemerne. Jeg har dog ikke lige mod på at udgrave det hele og lave fx isolering/kapilærbrydende lag osv. så overvejer en simplere løsning som jeg gerne vil høre jeres input på.

Jeg overvejer at tage fliserne op og lægge en grundmursplade på sandet og så lægge fliser igen. Det vil selvfølgelig skabe en kuldebro med kondens under fliserne, men antager det må være væsentlig bedre end fugt der trænger ind fra undergrunden trodsalt.

Kan det gå eller er det er elendig ide?

Med venlig hilsen
Anders
Hej alle Jeg byggede et skur (let isoleret på væg... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
SørenDD skrev den 30-11-2023 22:03:12

Men må bare konstatere at isolering har meget ringe virkning når gulvet ikke er støbt/isoleret med 100mm bats i loft og væg.

Tak for svar ang dampspærren! Forstår dog ikke helt, hvad du mener her? 

Det var lidt ude af kontekst så fair nok :-) Pointen var, at jeg lige som dig har fliser i bunden uden støbt fundament og isolering . Jeg har dog isoleret vægge og loft, men der har ikke gjort det store ift. temperaturen som hurtig falder grundet varmetab i gulvet. Havde håbet det fungerede lidt bedre end det gør. Det har dog ikke noget med fugt at gøre - det er ganske tørt nu - men ikke frostfrit. 

Ah ok. Ja det er jo typisk de to primære issues: fugt og frost. Godt, du har fået styr på én af dem! :)

Jeg har pt en luftsolfanger, som ventilerer med varm luft, men jo kun når solen skinner. Påtænker at supplere den med en lille fugtstyret ventilator tilsluttet strøm (når jeg får det lagt ud) samt et ‘frostvagt’, som i vintermånederne kan fyre lidt varme på og holde temp på 5 grader, så frost udgås.

Hvis jeg nu gør det + bruger dit trick med dampspærre under fliser, så tænker jeg at jeg er home safe.

Håber ikke, det bliver for dyrt i strøm at have ventilator og frostvagt kørende. Hvad mon sådan noget koster om året?


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis